Opinie

Zorg voor passend onderwijs voor kind met diabetes

Leerkrachten moeten handvatten en ondersteuning krijgen om passend onderwijs voor kinderen met diabetes op reguliere scholen te realiseren, vinden Bert Kuipers en Maarten Ploeg.

12 November 2009 09:37Gewijzigd op 14 November 2020 09:08
Leerkrachten moeten handvatten en ondersteuning krijgen om passend onderwijs voor kinderen met diabetes op reguliere scholen te realiseren, vinden Bert Kuipers en Maarten Ploeg. Foto ANP
Leerkrachten moeten handvatten en ondersteuning krijgen om passend onderwijs voor kinderen met diabetes op reguliere scholen te realiseren, vinden Bert Kuipers en Maarten Ploeg. Foto ANP

Staatssecretaris Dijksma van Onderwijs heeft op 2 november haar heroverwegingen voor passend onderwijs bekendgemaakt. Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat kinderen met bijvoorbeeld een chronische ziekte als diabetes binnen het regulier onderwijs een passend onderwijs- en zorgaanbod krijgen.Een van de maatregelen die de staatssecretaris heeft aangekondigd, is het terugleggen van de zorgplicht bij schoolbesturen.

Nederland telt 12.000 leerlingen met diabetes die op passend onderwijs wachten. Een groep die jaarlijks groeit met zo’n 600 kinderen. Zij gaan over het algemeen naar reguliere scholen. Uit onderzoek is gebleken dat zes van de tien kinderen met diabetes op school problemen ervaren in het omgaan met hun aandoening. Dit heeft gevolgen voor hun ziekteperspectief en voor hun persoonlijke en intellectuele ontwikkeling. Dat is onacceptabel.

De bereidwilligheid van ouderorganisaties en leerkrachten om mee te denken over concrete oplossingen en om maatwerk voor kinderen te leveren is groot. Tegelijkertijd bestaat er huiver voor nieuwe taken en verantwoordelijkheden die niet door voorzieningen en een eenduidige regelgeving worden ondersteund.

Het gaat dan bijvoorbeeld om het ondersteunen of verrichten van zelfzorghandelingen. Het is daarom nodig dat gekwalificeerde leerkrachten hiervoor dezelfde bevoegdheden krijgen als ouders en verzorgers.

Het diabetesveld, verenigd in het Platform Wereld Diabetes Dag, wil daarom nu concrete actie. Gedacht kan worden aan een landelijk uniforme afspraak over rollen, bevoegdheden en taken van ouders en leerkrachten. Die afspraak zou verder moeten worden uitgewerkt in een passend zorgaanbod per school. Zo kan passend onderwijs inderdaad leiden tot ”meer handen in de klas”, zoals de staatssecretaris beoogt.

Het diabetesveld is zeker bereid in deze samenwerking en gezamenlijke ontwikkeling te investeren. Dat laten we morgen, daags voor Wereld Diabetes Dag, ook zien door de lancering van het centrale kennisplatform diabetesopschool.nl.

Uit onderzoek blijkt dat ouders en leerkrachten geïnformeerd en gefaciliteerd willen worden bij het maken van individuele maatwerkafspraken over diabeteszorg. Diabetesopschool.nl voorziet in deze behoefte. Heel praktisch: antwoord op vragen als: ”Hoe te handelen bij een hypo?”, een SOS-diabeteskaart, herkenning van symptomen, een traktatielijst, een checklist voor een schoolkamp – om maar een paar voorbeelden te noemen.

Laten we er met elkaar voor zorgen dat leerkrachten zich niet meer alleen zien staan voor de taak om kinderen met een chronische ziekte te ondersteunen. En dat ouders niet langer uitgebreide discussies met school moeten aangaan over een beter zorgaanbod voor hun kind.

De auteurs zijn respectievelijk directeur van de Nederlandse Diabetes Federatie en directeur van de Diabetesvereniging Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer