Kamer houdt voet bij stuk over kosten Betuwelijn
DEN HAAG (ANP) - Minister De Boer van Verkeer heeft de Tweede Kamer donderdag er niet van kunnen overtuigen dat de belastingbetaler moet opdraaien voor het beheer van de Betuweroute. Een grote meerderheid roept de bewindsman daarom later donderdag op om alle kosten voor beheer, onderhoud en exploitatie van de goederenspoorlijn door het bedrijfsleven te laten betalen.De Boer vreest dat de bedrijven geen trek meer hebben in vervoer over de Betuwelijn als ze daar meer voor moeten betalen. „Als er straks helemaal geen treinen over de lijn rijden, zit de overheid met de gebakken peren.”
Het beheer en onderhoud van de 160 kilometer lange lijn van Rotterdam naar Duitsland kost volgens een ruwe schatting jaarlijks 15 á 25 miljoen euro. Pas na tien á twintig jaar is de lijn niet meer verliesgevend. „Dat duurt mij ook te lang”, erkende De Boer. „Het zou mij een lief ding waard zijn als dit sneller zou gaan.”
De Boer gaf na afloop van het Kamerdebat toe dat de belastingbetaler reden heeft om zich beetgenoemen te voelen over de kosten van Betuwelijn. De aanleg kost inmiddels ruim 4,5 miljard euro, het drievoudige van het oorspronkelijke budget. Hij benadrukte dat de Kamer altijd heeft ingestemd met maatregelen waardoor de kosten uit de hand liepen. „We mogen ons wel eens achter de oren krabben”, gaf de LPF-minister toe.
Later donderdag besluit de Kamer waarschijnlijk een parlementair onderzoek naar de kostenoverschrijdingen bij megaprojecten te houden. Er zijn verschillende voorstellen voor de precieze onderzoeksvraag. Het kabinet wil in ieder geval ook met een notitie komen over de hoge kosten van infrastructurele projecten.