Nieuwe baan via LinkedIn
Socialenetwerksites zijn er niet alleen voor jongeren. LinkedIn is een variant die bij uitstek geschikt is voor de volwassen Nederlander. De populaire profielensite is niet zomaar een speeltje voor de digifiel. LinkedIn is een onmisbaar hulpmiddel in de zoektocht naar een nieuwe baan; elke werknemer, en zeker de 45-plusser, moet actief zijn op dit netwerk, vindt Aaltje Vincent, loopbaancoach en coauteur van ”Solliciteren via LinkedIn”.
LinkedIn is een digitaal cv, een onlinevisitekaartje. Maar de site is meer, vindt Vincent. „Het is een manier om je netwerk uit het echte leven te informeren over je activiteiten. Anderen kunnen je profiel op internet vinden. LinkedIn staat altijd hoog in zoekresultaten. Recruiters zullen altijd op internet naar een sollicitant zoeken. Ze vinden iemand met een LinkedInprofiel vaak waardevol, omdat die daar zelf de regisseur van is. Je kunt LinkedIn bovendien goed gebruiken als voorbereiding op je sollicitatietraject, door een goed netwerk op te bouwen en dat in te zetten om in contact te komen met bedrijven. Je kunt niet meer zonder.”Of iedereen die mening deelt, is de vraag. Populair is LinkedIn wel. De profielensite is actief sinds mei 2003, aanvankelijk alleen in de Verenigde Staten. Half oktober brak het zakennetwerk door de grens van 50 miljoen gebruikers. Kostte het LinkedIn 477 dagen om de eerste miljoen leden binnen te halen; de laatste miljoen gebruikers registreerden zich in twaalf dagen. LinkedIn is ook in Nederland met zo’n 1,3 miljoen profielen geen kleine jongen.
Werkloos
Vooral tijdens de economische crisis nam het aantal profielen flink toe. Werklozen zien LinkedIn als een goed middel om weer aan een baan te komen. Uit een peiling van LinkedIn afgelopen zomer bleek dat meer dan 20 procent van de Amerikaanse gebruikers werkloos is. Nog eens 23 procent is op zoek naar een baan.
Maar LinkedIn is er niet alleen voor werklozen, zegt Vincent. „Ook werkenden moeten er aanwezig zijn. Je weet nu eenmaal niet hoelang je nog werk hebt. Als je op zoek bent naar een baan is een goed netwerk noodzakelijk, want de meeste vacatures worden nog steeds via via vervuld. Het opbouwen en informeren van een netwerk moet je doen terwijl je een baan hebt. Netwerken is belangrijk en LinkedIn is daarbij een heel efficiënt hulpmiddel.”
De gemiddelde LinkedIngebruiker is een man van 41, heeft vijftien jaar werkervaring en verdient 109.000 dollar (74.000 euro) per jaar. LinkedIn lijkt vooral een speeltje van hoger opgeleiden. Vincent denkt daar anders over. „Van alle gebruikers in Nederland heeft 45 procent hoger onderwijs gevolgd. De rest dus niet. Ten opzichte van de werkende populatie zijn de hoger opgeleiden wel oververtegenwoordigd op LinkedIn.”
Jong publiek
LinkedIn trekt een jong publiek. Maar ook ouderen zijn gebaat bij LinkedIn, aldus de loopbaancoach. Deze week bleek nog dat bijna de helft van de 490.000 werkzoekenden die bij UWV WERKbedrijf staan ingeschreven 45 jaar of ouder is. Zij komen door de stijgende werkloosheid steeds moeilijker aan de slag. Vincent: „Nieuw werk vinden door het sturen van een brief is voor ouderen niet mogelijk. Ze worden simpelweg weinig voor een gesprek uitgenodigd. Zij moeten het júist hebben van hun netwerk. LinkedIn is voor hen een onmisbaar hulpmiddel.”
Vincent gebruikt LinkedIn actief bij het coachen van werknemers die een nieuwe baan zoeken. „Eerst is het belangrijk dat iemand weet wat voor soort baan hij zoekt. Is dat duidelijk, dan moet er een cv komen dat toegespitst is op die job; die cv komt op LinkedIn. Ik leer mijn klanten ook digitaal te netwerken. Zij kunnen hun relaties inzetten om met iemand in contact te komen die werkt bij het bedrijf waarin zij zijn geïnteresseerd.”
Een goed netwerk opbouwen begint eenvoudig. „Schrijf maar eens op wie je allemaal kent. Dat gaat van de afzenders op de kerstkaart en de buren tot mensen in je werkagenda en oud-studiegenoten. Je moet met een andere bril naar je contacten kijken: hoe kunnen ze je helpen aan een nieuwe baan.”
Belangrijk op een LinkedInprofiel zijn de referenties, aldus Vincent. „Een gebruiker moet daar om vragen aan zijn connecties, net zoals hij dat zou doen tijdens een sollicitatietraject. Recruiters kijken naar de hoeveelheid aanbevelingen.”
Liegen
Liegen op het profiel is uit den boze, zegt Vincent. „LinkedIn is een openbaar medium. Tijdens een gewone sollicitatieprocedure zien drie of vier mensen je cv. Tot LinkedIn heeft iedereen toegang.” Die openbaarheid kan tegelijkertijd ook een nadeel zijn. Vincent tilt daar niet zo zwaar aan. „Je regisseert je profiel zelf, dus bepaalt ook zelf wat er wel en niet op komt te staan. Ik zie alleen voordelen.”
LinkedIn heeft het werk van recruiters veranderd. Vincent: „Binnen nu en een paar jaar zal het niet meer zo zijn dat een werkzoekende op zoek gaat naar een vacature, maar dat de vacature en daarmee de recruiter de werkzoekende wil vinden. Digitale ontwikkelingen en de komst van LinkedIn zijn daar de oorzaak van.”
Zover is het nog niet. Vacatureadvertenties in kranten en tijdschriften lijken nog een probaat middel om een nieuwe werknemer te vinden. Uitgaven als Intermediair en Volkskrant Banen bewijzen dat.
Mede n.a.v. ”Solliciteren via LinkedIn”, door Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg; uitg. Het Spectrum, Houten, 2009; ISBN 9789049103033; 128 blz.; € 15.
„Geen vakantiekiekje”
Op een goed profiel mag het telefoonnummer van de gebruiker niet ontbreken, aldus loopbaancoach Vincent. „Ook moeten er de juiste trefwoorden in staan, evenals een goede omschrijving van je functie.”
Gebruikers moeten lid worden van groepen, adviseert Vincent. „Daarop kunnen vacatures staan. Groepen zijn te vergelijken met het vroegere dorpsplein, waar je hoorde waar er een nieuwe baan te vinden was. Verder moet de gebruiker een foto op zijn profiel zetten. Een profiel zonder foto is onpersoonlijk. Uit onderzoek blijkt dat profielen met foto 30 procent meer worden bekeken. Het moet wel een zakelijke foto zijn, geen vakantiekiekje.”