Airport Lelystad mag uitbreiden
De luchthaven Lelystad mag de start- en landingsbaan verlengen naar 2100 meter. Daardoor gaat er een ruimere geluidszone gelden en kunnen op termijn grotere vliegtuigen zoals de Boeing 737 en de Airbus 320 Lelystad Airport aandoen. De gemeente heeft dat dinsdag bekendgemaakt.
De baanverlenging is onderdeel van het aanwijzingsbesluit dat door de ministers Eurlings (Verkeer) en Cramer (Milieu) is ondertekend. Met dat besluit kan Lelystad Airport zich al op korte termijn ontwikkelen tot een zakenluchthaven waar middelgrote toestellen met vijftig tot zeventig zitplaatsen kunnen landen en opstijgen.De ministers hebben in het besluit gekozen voor een uitvliegroute naar het oosten. De gemeente Lelystad en de provincie Flevoland geven nog steeds de voorkeur aan een route over de Oostvaardersplassen. Die gaat niet over bewoond gebied en zou geen grote nadelige effecten op de natuur hebben.
Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport, heeft al eerder aangegeven de luchthaven in verband met de economische crisis gefaseerd te zullen ontwikkelen. Volgens een woordvoerder van de provincie beslist Schiphol over het moment waarop de baan verlengd wordt.
Burgemeester Van Hemmen van de gemeente Nunspeet hoopt de ministers van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) te overtuigen van een alternatieve vliegroute waarmee de bewoners van de provincie zo veel mogelijk worden ontzien.
Over de vliegroutes in zuidelijke richting is nog geen besluit genomen. Ook de Noord-Veluwe vreest echter forse overlast van af- en aanvliegende verkeersvliegtuigen. Samen met de gemeente Harderwijk liet Nunspeet in 2008 een alternatieve vliegroute ontwikkelen, maar daar is volgens de gemeenten te weinig aandacht aan besteed.
Van Hemmen overweegt tevens bezwaar aan te tekenen tegen het besluit van de ministers. Een woordvoerder van de gemeente Harderwijk zei dat de gemeenten op de Noord-Veluwe binnenkort zullen overleggen over een mogelijk beroep.