Arno van Wijk met Franz Liszt
Liet Franz Liszt, de beroemdste pianovirtuoos uit de muziekgeschiedenis, sporen na in Zaltbommel? Het ís mogelijk. In 1842 passeerde hij het stadje tijdens een bootreis van Nijmegen naar Rotterdam. Wie er in ieder geval herinnerd zal worden, is Arno van Wijk. De inmiddels naar Goes vertrokken organist nam in de Maartenskerk een cd op geheel gewijd aan Liszt. Een pittig programma, voor de organist én de luisteraar. Liszt’ drie grote orgelwerken (”B.A.C.H.”, ”Ad nos”, ”Weinen, klagen”) omvatten twee kleinere stukken: een bewerkte Prélude van Chopin en een Consolation. Ze vormen ware adempauzes te midden van de virtuoze en dramatische scheppingen van de Hongaarse componist.
Hoewel Liszt alom in Europa furore maakte met zijn pianistisch kunnen, liet hij rond 1850 toch een nieuw saloninstrument bouwen, zijn Piano-Melodium: een combinatie van piano en pedaalharmonium/orgel. Het inspireerde hem tot het schrijven van zijn breedst uitgesponnen en meest pianistisch gekleurde orgelwerk, de Fantasie und Fuge über den Choral ”Ad nos, ad salutarem undam”, over een thema uit de opera ”Le Prophète” van Meyerbeer. Ongetwijfeld zou Liszt bewondering hebben gehad voor het technisch kunnen van Van Wijk; zijn eigen orgeltechniek schijnt relatief beperkt te zijn geweest, vanwege een gebrek aan vloeiend pedaalgebruik. Daarvan heeft Van Wijk bepaald geen last!Of Liszt de klank van het preromantische Wolfferts/Heynemannorgel (1786) gewaardeerd zou hebben? Gelet op de matige staat van veel orgels die hij kende in de omgeving van Weimar, hoeven we daar niet bezorgd over te zijn. Mogelijk mede dankzij het orgel brengt Van Wijk een Hollandse Liszt: kraakhelder, uiterst partituurgetrouw, zonder extremen op te zoeken in interpretatie, hoorbaar genietend van de rustige, lyrische passages, en de vele dramatisch-ruige delen het volle pond gevend.
N.a.v. ”Franz Liszt – Composers Series – Arno van Wijk, Sint-Maartenskerk Zaltbommel”; tuliprecords.nl (TRCS 600602); € 18,50; bestellen: jqz.nl.