„Liever geld in stenen dan op de bank”
Mensenmassa’s struinen langs stands met gelikte folders over dure huizen. Projectontwikkelaars proberen met veel enthousiasme klanten binnen te lokken. Er was afgelopen weekend op de beurs Second Home in Utrecht veel animo om meer te weten te komen over de aankoop van een tweede huis.
Beleggen in een huis wordt gezien als een goed alternatief voor sparen. Marianne Bukkems, projectmanager van de beurs, noemt de voordelen. „Met een tweede woning als beleggingsobject kan rendement worden behaald in de vorm van een waardestijging, maar ook door huuropbrengsten.”Op de 27e editie van de beurs worden seminars georganiseerd waar wordt besproken hoe de opbrengsten van de belegging verder kunnen worden vergroot.
Ondanks de aantrekkingskracht van een tweede huis, heeft de recessie ook deze markt geraakt. Herman Oving is directeur van Muller Homes, een investeringsbedrijf in mobiele bungalowprojecten in Gelderland. De woningen bevinden zich in de laagste prijscategorie, maar van een zeer hoge koopbereidheid blijkt vooralsnog geen sprake. „Mensen denken langer na voordat ze tot aankoop overgaan”, aldus Oving.
Ook bij de stand van de Zuid-Afrikaan Gerrie Ferreira loopt het nog niet bepaald storm. Hij is nieuw op de beurs en heeft een stand in het paviljoen voor startende ondernemers. Hij probeert bezoekers te interesseren voor huisjes in Chandelier, vlak bij verschillende natuurparken. „Mensen moeten echt van de natuur houden”, verklaart hij de geringe belangstelling.
„De markt is natuurlijk ongunstig, maar je merkt wel dat er langzamerhand wat meer interesse is”, aldus beursorganisator Bukkems. Zij signaleert dat het aantal verkochte kaarten in de voorverkoop is gestegen ten opzichte van de vorige editie. Ze rekent op een aantal van zeker 7000 bezoekers.
Bukkems denkt dat driekwart van de bezoekers voor de eerste keer naar de beurs komt. Volgens haar heeft zeker 90 procent serieuze plannen. Door de mogelijkheid om samen met andere mensen een tweede huis te kopen, laten sommigen zich over de streep trekken. Bureaus brengen geïnteresseerden met elkaar in contact.
In de top drie van populaire landen op de beurs staan achtereenvolgens Frankrijk, Spanje en Italië. Nederland staat op de vierde plek. Thailand, India en Brazilië zitten in de lift.