„Wie doop beleeft, hoeft geen herdoop”
„De herdoop is een menselijke uitvinding en van ketterse oorsprong. Herdoop is gestoeld op gevoel en emotie.” Dat zei dr. P. Korteweg, predikant te Oud-Beijerland, donderdag op de eerste landelijke bondsdag van hersteld hervormde vrouwenverenigingen in Lunteren.
„Bij de herdoop zoeken we onze zaligheid meer in het water van de doop dan in het verzoenend bloed van Jezus Christus”, aldus ds. Korteweg. Hij sprak voor de vrouwen van de Hersteld Hervormde Vrouwenbond (HHV) over de kinderdoop, de volwassenendoop en de herdoop.De predikant gaf aan allereerst te willen luisteren naar wat de Schrift over de doop zegt. In Mattheüs 28:19 gebiedt Jezus Zijn discipelen heen te gaan, alle volken te onderwijzen en hen te dopen. Volgens ds. Korteweg wordt hier bedoeld het dopen van ongelovigen, volwassen heidenen, na geloof en bekering.
In Markus 16:16 staat: „Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.” Zij die de volwassenendoop aanhangen, grijpen die tekst aan als een argument dat het geloof vooropgaat. Daarna kan pas de doop volgen.
Ds. Korteweg: „Jezus wijst in Mattheüs 28 echter op de noodzaak van het ware geloof, waarin de discipelen het volk moeten onderwijzen, en dan pas op het dopen. Dopen en onderwijzen hangen nauw met elkaar samen. De doop is een zichtbare prediking en laat zien dat de Heere Zijn leven gegeven heeft tot verzoening van onze zonden.”
Kleine kinderen
De Oud-Beijerlandse predikant erkent dat de Bijbel ruimte biedt voor de volwassenendoop, bijvoorbeeld op het zendingsveld. In de Vroege Kerk hebben volwassenendoop en kinderdoop lang naast elkaar bestaan, aldus ds. Korteweg. „Als evangelischen en baptisten zeggen dat kleine kinderen niet gedoopt moeten worden, gaan onze wegen uiteen. Uit de Schrift blijkt nergens dat kleine kinderen niet gedoopt mogen worden. Kinderen van gelovige ouders zijn begrepen in Gods verbond. Zij mogen daarin delen en daaruit de zegen ontvangen.
Maar de eis van geloof en bekering blijft gelijk, zowel bij de volwassenendoop als bij de kinderdoop. De Heere vraagt van ons en onze kinderen geloof. Geen geloof in de doop, maar geloof in de Heere Jezus Christus. De kinderdoop gaat een leven lang mee. Van die doop gaat kracht uit. Als dat beleefd wordt, is er geen behoefte aan herdoop.”
Inscherpen
„Het water van de doop wijst ons onze onreinheid en verlorenheid aan, maar wil ook heenwijzen naar de mogelijkheid van behoud.” Dat stelde ds. N. den Ouden, predikant te Nieuw-Lekkerland. Hij sprak over de kinderdoop in de praktijk van het leven en in de opvoeding.
„Wanneer u een kind gedoopt ziet worden, bedenk dan dat u ook tot de Heere gebracht bent.” Volgens de predikant moet men zich in een doopdienst niet laten afleiden door bijzaken. „Bedenk dat God u heeft gekroond met Zijn belofte toen u nog een zuigeling was.”
De doop is in de praktijk van het leven bedoeld tot zekerheid. „De vaste grond van het heil ligt in Jezus Christus en Zijn verzoenend bloed. De kinderdoop is in de praktijk van het leven een aansporing om de zonde te verlaten.”
Om te laten zien wat de kinderdoop in de opvoeding betekent, wees de predikant op Deuteronomium 6. Daar gaat het er eerst om dat de woorden in het hart moeten zijn en dat die daarna de kinderen moeten worden ingescherpt. „Allereerst is dus bekering nodig, daar begint de opvoeding.”
Inscherpen is volgens ds. Den Ouden: met een gloeiende naald iets graveren in een koperen plaat. „Inscherpen is ook: herhalen, onderrichten en onderwijzen. Kinderen hebben onderwijs nodig, in huis, op de weg, als we naar bed gaan en als we weer opstaan. Er moet in onze huizen gesproken worden over God en Zijn Woord en in het bijzonder over wat de doop voor ons en onze kinderen betekent.”
De predikant voerde een pleidooi voor de huisgodsdienst. „Inscherpen kan ook door in het gezin te zingen. En: inscherpen gaat niet zonder gebed.”
Inmiddels hebben 61 vrouwenverenigingen zich aangemeld bij de vorige maand opgerichte Hersteld Hervormde Vrouwenbond. Zij vertegenwoordigen 2000 leden. Ds. N. K. Banda en pastor C. Ben brachten de groeten over namens vrouwen van de Reformed Presbyterian Church van Malawi (RPC). De HHK bedrijft met deze kerk zending in Malawi.