Economie

„Geen reden voor zorg bij DSB–klanten”

WOGNUM (ANP) – Klanten van DSB Bank hoeven zich geen zorgen te maken over hun spaargeld tot 100.000 euro. Spaartegoeden bij DSB zijn, net zoals bij andere Nederlandse banken, tot dit bedrag gegarandeerd door de Nederlandse overheid, zegt analist Paul Beijsens van zakenbank Theodoor Gilissen.

1 October 2009 17:02Gewijzigd op 14 November 2020 08:48

Hij verwacht daarom ook niet dat er veel spaarders zullen weglopen. „Er is geen reden om weg te lopen uit angst. Hooguit uit woede of uit principe", aldus Beijsens.Wanneer een bank failliet gaat, is de kans groot dat het spaarbedrag boven de 100.000 euro als verloren moet worden beschouwd. In het geval van een faillissement worden de bezittingen van de bank verkocht en verdeeld over de schuldeisers en klanten die tegoeden hebben. „Maar ik denk niet dat veel klanten boven een ton zitten bij DSB”, stelt Beijsens.

De analist vindt de oproep van Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed aan klanten van de bank om massaal hun geld weg te halen bij DSB, „niet professioneel” en vraagt zich af er voldoende onderbouwing is voor zijn conclusies. Het leidt volgens hem alleen maar tot paniek en in het ergste geval tot liquiditeitsproblemen bij de bank.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer