Spam en verkooptelefoontje aan banden
Spam versturen naar consumenten is al verboden. Vanaf morgen is het ook niet meer toegestaan ongevraagde informatie naar bedrijven te verzenden. Ook ligt vanaf 1 oktober de telefoonterreur van belbedrijven aan banden. Zes vragen en antwoorden over de nieuwe maatregelen.
Wat verandert er per 1 oktober in de spamwetgeving?Door een wijziging in de Telecommunicatiewet is het vanaf morgen verboden spam naar bedrijven te versturen. Dat geldt niet alleen commerciële berichten, maar ook informatie van goede doelen, politieke partijen en vakbonden. Organisaties moeten hun relaties toestemming vragen om nieuwsbrieven, aanbiedingen en persberichten via e-mail, fax of mobiele telefoon te mogen blijven sturen.
Alleen aan bestaande klanten die een product of dienst hebben gekocht, mogen zonder toestemming berichten over soortgelijke producten of diensten worden gestuurd. Ook moeten alle berichten per 1 oktober een afzender hebben en een mogelijkheid bieden om af te melden.
Wat als een bedrijf toch ongevraagd e-mail krijgt?
Bedrijven en consumenten kunnen dan via spamklacht.nl een klacht indienen bij telecomwaakhond OPTA. Als blijkt dat er sprake is van een overtreding, kan de OPTA besluiten een boete op te leggen of een waarschuwing uit te delen. De boete kan oplopen tot 450.000 euro.
Wat vinden bedrijven van de maatregel?
In veel andere landen is de spamwetgeving niet zo streng als in Nederland. Het wordt voor Nederlandse bedrijven lastiger reclame te maken. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf is de nieuwe maatregel nadelig. Dat heeft in tegenstelling tot grote bedrijven met veel klanten vaak geen beschikking over een keur aan marketingmethoden.
Neemt de hoeveelheid spam per 1 oktober echt af?
Dat is nog maar de vraag. In augustus was meer dan 86 procent van de verzonden e-mails spam. Zakelijke berichten maken daar maar een klein deel van uit. Deskundigen noemen de maatregel in de Telecommunicatiewet daarom een druppel op de gloeiende plaat.
Een groot deel van de spam wordt verstuurd vanuit het buitenland. In landen als China waar geen spamwetgeving bestaat, staan servers speciaal voor spammers. Veel spam is verder afkomstig van zogenoemde botnets: netwerken van vaak duizenden thuiscomputers die zijn geïnfecteerd met een virus en die worden aangestuurd door een robotcomputer.
Heeft de wetswijziging nog andere gevolgen?
Telemarketeers moeten vanaf die datum verplicht het bel-me-niet-register (belmeniet.-nl) raadplegen voordat ze iemand ongevraagd bellen. Mensen die in het register staan mogen niet worden gebeld met aanbiedingen voor pensioenen, hypotheken of elektriciteit. Met het nieuwe register moet een einde komen aan de irritatie over ongevraagde telefoontjes.
Ook is in de wet geregeld dat een telefonische verkoper altijd moet vragen of hij nog een keer mag bellen en of de consument ingeschreven wil worden in het bel-me-nietregister. Consumenten die toch nog worden gebeld terwijl zij zich hebben ingeschreven in het register kunnen dit melden bij Consuwijzer. Ook hier is de OPTA belast met de handhaving van de wet.
Kan de consument zelf actie ondernemen?
Om consumenten een handje te helpen om verlost te zijn van ongewenste telefoontjes, sms’jes of reclame in de brievenbus organiseert de Consumentenbond deze week de Nationale Afmeldweek. Via een link op de site van de bond (consumentenbond.nl) kunnen mensen zich afmelden voor verschillende diensten.