„Neutraal blijven is onmogelijk”
„We kunnen elke dag met de Bijbel bezig zijn, maar nooit de Heere Jezus echt hebben ontmoet. Om de Schrift te kunnen verstaan, moeten we Hem kennen en omgekeerd geldt dat alleen zij die Jezus kennen ook pas de Schrift verstaan.” Dit zei ds. M. Golverdingen zaterdag in Soest tijdens een winterconferentie georganiseerd door Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten (JBGG).
Op verschillende plaatsen in Nederland organiseert de JBGG een tweedaagse conferentie over het thema ”Lees je Bijbel”. Nadat vrijdagavond ds. W. Visscher uit Amersfoort in Soest over ”Onderzoekt de Schriften” had gesproken, hield ds. M. Golverdingen uit Boskoop zaterdagmorgen een lezing over ”Die zijn het die van Mij getuigen”. De komende weken zijn er conferenties in Nunspeet, Lunteren, Arnemuiden en Dongen.
Ds. Golverdingen zei tegen de meer dan honderd aanwezige jongeren dat de geschiedenis van de genezing van de zieke van Bethesda bewijst dat we voorbeeldige bijbelonderzoekers kunnen zijn, maar blind zijn voor de ware Messias. Niet alleen in Nazareth, maar ook in Jeruzalem werd de Zoon van God verworpen door Joden die veel bijbelkennis hadden. Toen Jezus Zich identificeerde als gelijk aan de Vader werden ze vervuld met haat. Daarna volgde het advies: „Onderzoekt de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen.”
Wie zijn eigen gedachten en eigen mening boven het Woord plaatst, is vruchteloos bezig. Uit de geschiedenis met de Emmaüsgangers kunnen we leren, aldus ds. Golverdingen, dat Jezus bekendgemaakt en geopenbaard moet worden. In het zelfgetuigenis van Jezus nemen zogenoemde ”Ik ben - uitspraken” een bijzondere plaats in. „Elke Naam is een bijzondere uitnodiging, maar elke Naam wijst tegelijkertijd ook op het gebrek in ons.”
Het Sanhedrin dwingt Jezus om te betuigen of Hij de Zoon van de levende God is. Het ondubbelzinnige ”ja” wordt als een godslastering opgevat. Jezus identificeert Zich met God.
De vraag ”Wat dunkt u van de Christus?” is niet een vraag voor dominees, maar voor ieder mens, benadrukte de predikant. „Neutraal blijven is niet mogelijk. Jezus roept ook nu op tot een standpuntbepaling. Of we kruipen weg achter Kajafas, óf we staan aan de kant van de discipelen.”
Ds. Golverdingen waarschuwde de jongelui altijd voorzichtig te zijn met het lezen van moderne theologie. „Sommige jongelui gaan moderne theologen lezen, terwijl ze nog nooit eerder een goed theologisch boek ter hand genomen hebben. Dat is heel gevaarlijk.” Alle moderne theologen stellen de historische betrouwbaarheid van de Evangeliën onder kritiek. Het merendeel zou een projectie van de eerste christengemeenten zijn. „De kerk stemt echter in met de inhoud van de geloofsbelijdenis van Nicea en zegt dat met het al of niet hartelijk aanvaarden van deze waarheden, de zaligheid staat of valt.”
Alle andere religies dan het christendom zijn een poging om van de mens uit een brug tot God te bouwen, zo zei ds. Golverdingen. Het geloof dat God Zelf die brug gelegd heeft in de overgave van Zijn Zoon tot in de kruisdood is een exclusieve boodschap. Dat betekent dat het kruis van Christus en de zelfverlossing van de mens elkaar voor honderd procent uitsluiten.
Hiermee is ook verbonden dat de weg waarlangs die verlossing gevonden wordt, niet anders kan zijn dan de weg van de zondeovertuiging en van de zelfveroordeling in de verootmoediging. „De Heilige Geest wijst altijd de zonde aan. Zonder de overtuiging van zonden gaat het niet. Wel is het zo dat bij degenen die van jongs af aan in een christelijke gemeente zijn opgegroeid, dit werk meestal geleidelijk gaat.”