Lieder ohne Worte
Tijdens zijn leven was Mendelssohn een van de meest populaire componisten. Veel van zijn werkten raakten echter in vergetelheid. Tegenwoordig is er terecht een toenemende belangstelling voor deze componist. Mendelssohn was een voortreffelijk organist. „Zijn orgelspel was net als zijn pianospel: men meende een meester uit vroegere eeuwen te beluisteren, die zijn leven lang zich met contrapunt had beziggehouden en die tijdens improvisaties vrij uit zich liet stromen wat anderen en nieuweren slechts met grote moeite op het papier kunnen uitrekenen” (J. C. Lobe, ”Musikalische Briefe”).
In het licht van deze uitspraak is het boeiend dat op de cd ”Lieder ohne Worte” zowel orgelwerken (orgelsonates I en IV) als orgelbewerkingen van pianocomposities (enkele Lieder ohne Worte, preludia en fugae) van Mendelssohn staan. Christiaan Ingelse bewijst op het Moreauorgel in de Goudse St.-Jan de waarheid van de uitspraak van Lobe. Ingelse maakt daarbij uitstekend gebruik van de vele klankkleurmogelijkheden van het orgel. Zijn interpretatie van de Lieder ohne Worte is beeldend, mooi gearticuleerd, de sonates staan als een huis. Heel overtuigend.Helaas klappert de mechaniek vaak duidelijk hoorbaar in met name de zachtere composities. Soms zit er ook een valse pijp tussen (Praeludium in D). Dat is jammer, het doet afbreuk aan het spel. Wellicht had ook een minder directe opname een mooier resultaat opgeleverd.
Het booklet is erg summier: het bevat een goede beschrijving van de composities en van de organist, maar een dispositie van het orgel, gebruikte registraties, een wat uitgebreidere toelichting op de componist ontbreken.
Kortom: een mooi en origineel programma, goed spel, maar de afwerking had beter gemogen.
N.a.v. ”Lieder ohne Worte – Christiaan Ingelse speelt orgelsonates en voor orgel bewerkte pianocomposities van Felix Mendelssohn op het Moreau-orgel van de St.-Janskerk te Gouda”; uitg. Stichting Gouds Orgelcomité; € 12,50; bestellen: sintjan.com.