Economie

Computer krijgt greep op bloemenhandel

AALSMEER (ANP) - Een goede neus is tegenwoordig geen noodzaak meer op de bloemenveiling in Aalsmeer. Steeds meer bloemen gaan daar in de verkoop zonder dat ze fysiek aanwezig zijn in de zalen waar inkopers hun slag slaan.

25 September 2009 16:07Gewijzigd op 14 November 2020 08:45
In hoog tempo moderniseert veilingconcern FloraHolland het veilen bij zijn belangrijkste locaties. Foto ANP
In hoog tempo moderniseert veilingconcern FloraHolland het veilen bij zijn belangrijkste locaties. Foto ANP

In hoog tempo moderniseert veilingconcern FloraHolland het veilen bij zijn belangrijkste locaties. Waar vroeger karren vol met bloemen de veilingzaal binnen werden gereden, krijgen handelaren nu alleen productfoto’s te zien, met uitgebreide informatie op een groot projectiescherm. In Aalsmeer worden in twee van de vier zalen al bloemen verkocht op basis van dit zogenoemde beeldveilen. Naaldwijk en Rijnsburg krijgen er de komende maanden versneld mee te maken.Het uiteindelijke doel is om tot een virtueel landelijk veilingsysteem te komen, om producten gelijktijdig over meerdere locaties te verkopen. Voor veel inkopers is de verandering niet zo groot meer, computers maken bij hen al langer de dienst uit. Daarmee bieden ze niet alleen mee op de veiling. Ook verdelen ze alvast de bloemen waarop ze beslag hebben gelegd. Doordat FloraHolland kopen op afstand mogelijk heeft gemaakt, kunnen ook de uiteindelijke afnemers meekijken.

„De tijd is voorbij dat de inkoper eenoog is in het land der blinden”, zegt manager e-business Jeroen Oudheusden van FloraHolland. „Door de toegenomen transparantie kan hij nu niet meer op kantoor komen met de boodschap dat een bepaald product niet verkocht werd”.

Als het aan de directie van FloraHolland ligt, komt er over enkele jaren helemaal een einde aan het tonen van de bloemen in de veilingzalen. Het kost te veel tijd, maakt de handel inflexibel en zorgt voor meer logistieke kopzorgen. Elke nacht moeten de karren in de juiste volgorde worden gezet om de inkopers niet in verwarring te brengen. „Het is toch een hele toer om het hele treintje rijdend te krijgen”, stelt Oudheusden.

FloraHolland wil dat de handel in bloemen steeds meer een 24-uursproces wordt. Dat kan ook gunstig zijn voor de prijs die de kweker krijgt, zo denkt Oudheusden. Klanten kunnen nu al partijen kopen voordat het veilen begint. Ook na het sluiten van de veilingzalen - zo rond 10 uur in de ochtend - komt er steeds meer handel op gang. Het beeldveilen stimuleert dit. Handelaren hoeven de bloemen niet meer te zien of te ruiken. Zij baseren zich op de informatie die de kweker per computer aanlevert.

Volgens Oudheusden is er nauwelijks nog weerstand tegen de vernieuwingen die zijn bedrijf doorvoert. „Het is een hele andere tijd. De meeste kwekers hebben IT nu toegepast in hun bedrijfsvoering. Ook als het gaat om kwaliteitscontrole. De informatievoorziening is daardoor veel beter geworden. Je ziet gewoon dat de mensen er klaar voor zijn”.

De jongere generatie inkopers pakt het ’nieuwe veilen’ wel sneller op, zo constateert Oudheusden. Dit betekent niet dat whizzkids het overnemen, zoals bij de handel op de effectenbeurzen. „Op de bloemenveilingen gaat het om echte producten. Ik zeg altijd: als het om uien zou gaan, dan was volledig elektronisch handelen simpel. Maar met zoveel producten die op dagbasis worden verkocht, heb je bloemenbrains nodig”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer