Economie

Rechter: Vodafone kaapt klanten weg

Het mobieletelefoniebedrijf Vodafone heeft zich schuldig gemaakt aan het wegkapen van klanten van de Amsterdamse telecomdealer BTC Teleconsult. Dat heeft de kantonrechter in Maastricht onlangs geoordeeld.

ANP
6 February 2003 09:42Gewijzigd op 14 November 2020 00:07

De onderneming moet binnen zestig dagen alle provisie betalen die zij hiermee heeft verdiend.

Vodafone stelde woensdag in een reactie dat het bedrijf de klanten „volgens de overeenkomst met BTC rechtstreeks mocht benaderen.” BTC Teleconsult sloot jarenlang contracten af bij Vodafone voor zijn klanten. Na verloop van tijd benaderde het telecombedrijf die klanten zelf. Volgens Vodafone is daar niets mis mee.

„We zijn het volledig oneens met dit vonnis. Over deze zaak is eerder een kort geding geweest en toen hebben we gewonnen. De uitspraken staan haaks op elkaar”, benadrukte een woordvoerder van Vodafone. De onderneming bestudeert juridische vervolgstappen.

Volgens BTC-adviseur H. Perukel is er menigmaal overleg geweest tussen zijn bedrijf en Vodafone. „Vodafone heeft ook menigmaal beterschap beloofd, maar uiteindelijk is besloten naar de rechter te stappen”, vertelde Perukel, die anderhalf jaar geleden betrokken raakte bij de zaak.

Perukel opereert nu als voorzitter van de pas opgerichte stichting Vodaclaim, die tachtig gedupeerde telecomdealers vertegenwoordigt. Via haar website roept Vodaclaim telecomdealers met soortgelijke ervaringen ertoe op zich te melden. „Er zijn meer zaken in voorbereiding, maar we willen een zo groot mogelijk blok vormen. Je vraagt mensen immers in de hand te bijten waarmee ze dagelijks werken”, meende Perukel.

De kantonrechter heeft bepaald dat Vodafone binnen dertig dagen zijn boeken moet openen opdat BTC Teleconsult het exacte schadebedrag kan bepalen. Volgens Perukel loopt de schade in de miljoenen euro’s. Hij stelt dat KPN Mobile, Ben, Dutchtone en O2 ook via telecomdealers de klantenkring uitbreiden. „We verzamelen de zaken en gaan op basis daarvan gesprekken aan met de diverse bedrijven.”

Volgens Vodafone is het heel normaal om klanten die via dealers zijn binnengekomen, na verloop van tijd rechtstreeks te benaderen. „Het is ook vaak de wens van de klant om rechtstreeks met ons zaken te doen. Wat wij hebben gedaan, komt overeen met wat praktijk is in de hele telecombranche en wat niet in strijd is met de wet”, aldus de woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer