Aart Bergwerff
„Het buitengewoon inspirerende klankbeeld kan nu weer als herboren worden beschouwd”, schrijft Jan Jongepier over het orgel van de evangelisch-lutherse kerk in Den Haag. De orgeladviseur doet in het boekje bij de nieuwste cd van Aart Bergwerff verslag van een restauratieproces van 31 (!) jaar. Twee jaar geleden was de opknapbeurt eindelijk afgerond.
Het bekende en geliefde instrument van Johann Heinrich Hartmann Bätz uit 1762 mag er weer zijn, getuige het visitekaartje dat Bergwerff afgeeft. Het is de eerste cd die de organist, sinds 1990 aan Den Haag verbonden, van zijn orgel maakte na de restauratie.Is menig cd opgebouwd uit kleine werken, onderbroken door een enkel groter orgelstuk, deze opname bevat eigenlijk alleen maar het grote werk, waarbij het tegelijk vrijwel allemaal hoogtepunten zijn.
Voor- en achterdeur worden gevormd door het lutherse pinksterlied ”Komm, Heiliger Geist”. Aan het begin in de aanstekelijke Fantasia van Bach (BWV 651), aan het slot met een virtuoze Toccata van Johann Th. Lemckert.
Tussen voor- en achterdeur Bachs altijd weer aansprekende Concerto in d naar Vivaldi (BWV 596), de kleurrijke Prélude et fugue en si majeur van Saint-Saëns en een bezielde vertolking van Regers fantasie over ”Ein feste Burg”.
Middenin staat wat mij betreft het hoogtepunt: een schitterende passacaglia van Willem Mudde over het lutherlied ”Aus tiefer Not”. Twaalf minuten muziek in de stijl van Distler, Pepping en Reda, de Duitsers die Mudde inspireerden. De componist schreef het stuk in 1977, toen hij zelf organist was van ”de lutherse”. Het werk is dan ook helemaal vanuit het Bätzorgel gedacht. Heel mooi!
Bergwerffs spel is van een grote klasse. Deze hele uitgave verdient trouwens een schoonheidsprijs: van de opname van Aad van der Waal en het verhaal van Jongepier, tot de toelichting op het gespeelde en de weergave van de registraties.
N.a.v. ”Aart Bergwerff – Evangelisch-Lutherse Kerk ’s-Gravenhage”; AUO4809272805; € 18,90; bestellen: aartbergwerff.nl.