Tankvaart lijdt onder oorlogsdreiging
De dreigende oorlog in het Midden-Oosten heeft nu al grote gevolgen voor de tankvaart.
Verzekeringspremies gaan omhoog, de risico’s nemen toe en bemanningen voelen zich buitengewoon ongemakkelijk.
Dat zei een van de directeuren van de Griekse rederij Hellespont, A. Papachristidis-Bove, dinsdag aan boord van de Hellespont Alhambra. De Alhambra arriveerde maandagochtend voor de eerste maal in Rotterdam.
De Alhambra is de eerste van vier gloednieuwe dubbelwandige supertankers, de zogeheten ULCC (ultra large crude carriers). De tanker werd in het voorjaar van 2002 in gebruik genomen. De vierde, de Fairfax, komt in maart van dit jaar in de vaart. Gezamenlijk kostten de vaartuigen ongeveer 360 miljoen dollar. De schepen varen vooral tussen de Arabische Golf en de Verenigde Staten.
Supertankers van deze omvang kunnen slechts op enkele plaatsen ter wereld gemakkelijk lossen. De haven van Rotterdam is er daar een van. „Rotterdam is een zeer goed ontwikkelde haven, en dat zeg ik niet omdat we nu hier zijn”, aldus Papachristidis-Bove. Irak en Iran zijn landen waar ook zeer goed geoutilleerde havens voor supertankers aanwezig zijn.
De oorlog mag dan dreigend over de tankvaart hangen, erg veel zorgen maakt Hellespont zich niet. „De olie komt er nu vandaan, en zal er na een eventuele oorlog ook weer vandaan moeten komen.”