Kabinet trekt A4 door
De snelweg A4 tussen Delft en Schiedam –waarover al sinds 1963 over wordt gesproken– wordt definitief aangelegd.
Dat hebben minister Eurlings van Verkeer en minister Cramer van Milieu vanmiddag op een persconferentie bekendgemaakt. Eurlings sprak over een „historisch moment en besluit.”Drie jaar geleden leek er ook al van te komen. Eurlings’ voorgangster Peijs sloot toen een overeenkomst met allerlei partijen, zoals gemeenten en natuur- en milieuorganisaties, over de verdiepte aanleg van de weg en extra natuur ter compensatie. Een rekenfout door Rijkswaterstaat gooide echter roet in het eten. Eurlings gelastte daarna extra onderzoek.
De A4 Delf-Schiedam wordt één van de best ingepaste wegen ooit, aldus de minister van Verkeer en Waterstaat. De weg krijgt van Delft naar Schiedam twee rijstroken. Er wordt alvast ruimte gereserveerd voor een extra rijstrook. Van Schiedam naar Delft is de weg drie rijstroken breed.
Het huidige zandlichaam, dat er sinds 1972 ligt, wordt afgegraven ten behoeve van een bijna volledig verdiepte ligging van de weg en een (land)tunnel tussen Schiedam en Vlaardingen. De weg wordt daarmee niet zichtbaar op het maaiveld en veroorzaakt daardoor veel minder geluidsoverlast. Ook worden er een aquaduct, recreatiebrug en een tramverbinding over de weg aangelegd.
De kosten voor het aanleggen van de weg bedragen 880 miljoen euro. Dat is meer dan de 655 miljoen euro die aanvankelijk werd begroot. Deze meerprijs wordt veroorzaakt door aanpassingen ten behoeve van de tunnelveiligheid.
Minister Cramer van Milieu maakte op dezelfde persconferentie bekend dat Rotterdam en Den Haag een aparte, metroachtige spoorverbinding om de groeiende stroom treinreizigers op te vangen.
Het aantal treinpassagiers tussen de twee steden stijgt jaarlijks met 7 procent. Er moeten per uur zes intercitytreinen komen te rijden en vier stoptreinen via Delft, waar een extra brede spoortunnel komt. De plannen worden nog verder uitgewerkt. De zogeheten planstudie moet volgend jaar klaar zijn. Dan is duidelijk hoeveel spoor moet worden aangelegd.
De ANWB vindt het een goed besluit van verkeersminister Eurlings om de rijksweg A4 te verlengen. Het verlengen van de snelweg maakt het wegennet volgens de verkeersorganisatie een stuk robuuster, waardoor de fileproblemen op de A13 en A20 voor een belangrijk deel worden opgelost.
Ook het bedrijfsleven is opgetogen over het besluit snelweg A4 door te trekken. Werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland, verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland hebben dit vanmiddag in een gezamenlijke reactie laten weten. „Minister Eurlings zet dit icoon van besluiteloosheid nu eindelijk in de kast”, aldus VNO-NCW voorzitter B. Wientjes.
De gemeente Vlaardingen daarentegen is teleurgesteld over het besluit. Vlaardingen is tegen de weg omdat het verkeer op het knooppunt Kethelplein, waar het nog ontbrekende deel van de A4 straks wordt aangesloten op de A20, naar verwachting veel drukker wordt. De gemeente vreest daardoor juist slechter bereikbaar te worden.
Milieudefensie snapt niets van het kabinetsbesluit om de rijksweg A4 door te trekken door Midden-Delfland. „Extra asfalt trekt extra verkeer aan en leidt dus tot extra uitstoot. Ik kan dat niet rijmen met het streven de luchtkwaliteit te verbeteren”, zei een woordvoerster van de milieuorganisatie vanmiddag.
Milieudefensie is wel te spreken over de nieuwe hoogfrequente spoorlijn die tussen Den Haag en Rotterdam is voorzien. „Jammer alleen dat zo iets goeds teniet wordt gedaan door meer asfalt. We schieten er zo weinig mee op”, aldus de zegsvrouw.