Economie

Langere „levenscyclus” voor spelcomputer

Vier jaar na de lancering van een nieuwe generatie spelcomputers is er nog geen zicht op een opvolger. De drie grote spelers Microsoft, Sony en Nintendo richten zich meer op een verlenging van de levensduur van hun huidige spelcomputers.

ANP
1 September 2009 10:20Gewijzigd op 14 November 2020 08:33
Makers van spelcomputers hopen van de spelcomputer de centrale plaats in de huiskamer te maken. Voor Playstation van Sony komt bijvoorbeeld een soort uitzendinggemist beschikbaar. Foto ANP
Makers van spelcomputers hopen van de spelcomputer de centrale plaats in de huiskamer te maken. Voor Playstation van Sony komt bijvoorbeeld een soort uitzendinggemist beschikbaar. Foto ANP

Dat doen ze door extra diensten en door apparatuur die aan de consoles kan worden gekoppeld.Sony geeft deze week de aftrap van een nieuw verkoopseizoen met een vernieuwde Playstation 3 (PS3). De spelcomputer is goedkoper, slanker en energiezuiniger dan de PS3 die sinds 2006 in de winkels ligt. Microsoft geeft met een prijsverlaging ruim baan aan zijn duurste model, de Xbox 360 Elite.

Verwacht echter geen grote technologische vernieuwingen. De baas van de Europese spelcomputerdivisie van Sony, Andrew House, reageerde verbaasd toen hem twee weken geleden op een grote gamesbeurs in Keulen werd gevraagd wanneer er een Playstation 4 zou komen. „Spelcomputers hebben al meer de levenscyclus van consumentenelektronica gekregen dan die van speelgoed. Dit is ook in het belang van de meeste consumenten. Die willen niet steeds hun systeem upgraden.”

Sony richt zich net als Microsoft op extra dienstverlening. Beide partijen hopen nog steeds van de spelcomputer de centrale plaats in de huiskamer te maken. Dat proberen ze door bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden om programma’s kijken via de internetverbinding van de consoles. PS3 introduceert een soort uitzendinggemist, voor de Xbox 360 komt er de filmdienst Zune HD.

„Games blijven het hart van de spelcomputer, maar ze zijn slechts een begin van onze relatie met de gebruiker”, zegt House. Volgens Paul Naber, Xbox-directeur in Nederland, is er ook steeds meer vraag naar extra’s voor de console. „Wij komen daarom bijvoorbeeld met Twitter en Facebook op de Xbox.”

Opvallend is dat de spellen ook steeds meer extra’s bieden; een schijfje is vaak niet meer voldoende om gamers te verleiden. Muziekspellen werden al begeleid door allerlei instrumenten, zoals een gitaar en een drumstel. Dit najaar komt er voor het spel DJ Hero een mengpaneel bij om je echt het gevoel te geven dat je plaatjes in elkaar draait. De bekende skateboardserie Tony Hawk zet een echt skateboard met sensoren in om bewegingen van de speler om te zetten in trucs op het beeldscherm. Sony gebruikt een camera om in EyePet te spelen met een huisdier. Kinderlijk, maar enorm aanstekelijk, zo bleek in Keulen.

Microsoft en Sony lijken dit jaar een inhaalslag te willen maken. Nintendo kan wat dat betreft achterover leunen en steunen op oude successen, zoals Wii Fit en loodgieter Super Mario die een nieuw avontuur beleeft. Van Nintendo’s Wii-console zijn inmiddels meer dan vijftig miljoen exemplaren verkocht. De Xbox 360 heeft nog maar de grens van dertig miljoen gepasseerd, Sony moet nog op 25 miljoen uitkomen.

Sony-topman House maakt zich over de onderlinge concurrentie niet druk. „Wij vechten vooral om de vrije tijd die een consument heeft. Televisie en films zijn daarom ook concurrerende producten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer