Magnificat
Ze zijn niet dik gezaaid: koren uit de gereformeerde gezindte die kwaliteitsmuziek op een goed niveau willen uitvoeren. Laat een groot koor bekende psalmen en geestelijke liederen uitvoeren, begeleid met orgel, piano en panfluit: succes verzekerd. Kunstige polyfone koorwerken, gezongen door acht mensen en deels a capella: dat oogst slechts waardering bij een handjevol liefhebbers.
Het vocaal dubbelkwartet Magnificat van Jaap de Wit kiest dus niet voor de weg van de minste weerstand. In de dom van De Lier nam het een cd op waarin het Magnificat centraal staat: de Lofzang van Maria. Zowel de gregoriaanse Magnificatmelodieën als de ons bekende Lofzang van Maria komen aan bod, evenals toonzettingen zonder cantus firmus van de Latijnse, Engelse of Duitse tekst.Het ensemble zet overtuigend in met muziek van Orlando di Lasso, verrassend zuiver en met een mooi homogene koorklank. In de compositie van Charpentier speelt behalve het kistorgel ook een cello mee. Muziek met een heel andere sfeer, die het ensemble goed weet te treffen. Het homofone Magnificat van Pachelbel krijgt een levendige vertolking. In sommige composities moeten de acht stemmen geheel zelfstandig optreden: componisten als Weelkes en Schütz beperken zich niet tot vierstemmigheid. Lastig lijkt de zetting van ”Het Lofsanck Marie” van Van Couwenhove, gebaseerd op de berijming van Marnix van Sint-Aldegonde: is het de lage ligging waardoor het niveau van Lasso of Pachelbel hier niet gehaald wordt?
Ter afwisseling klinkt orgelmuziek met dezelfde thematiek, waarbij niet duidelijk wordt wie er speelt: continuospeler Uitbeijerse of dirigent De Wit.
De kerk in De Lier is niet overakoestisch, maar biedt een prettige bedding voor de koorklank. De speelduur van de cd bedraagt slechts 46 minuten: gezien de focus op één thema genoeg. Het booklet geeft waardevolle informatie.
N.a.v. ”Magnificat anima mea Dominum – Vocaal dubbelkwartet Magnificat o.l.v. Jaap de Wit”; SR 0109; € 16,95; bestellen: magnificat.eu.