Kilometerheffing al getest
Ze ogen nog niet fraai, maar ze werken wel. Zo’n 35 werknemers op de technologiecampus in Eindhoven laten hun kilometers in de auto al ‘beprijzen’ via een kastje, als proef vooruitlopend op de introductie van kilometerheffing op de Nederlandse wegen over enkele jaren.
Chipfabrikant NXP verzorgt de proef samen met technologiereus IBM. Voor beide partijen een mooie mogelijkheid om te kijken of hun systeem nog verbetering behoeft.Projectleider Maurice Geraets van NXP is een van de proefkonijnen. Op een kastje bij de voorruit van zijn auto staat precies vermeld waar hij rijdt en hoeveel deze weg hem kost. Voor de proef zijn fictieve tarieven bedacht, variërend van 3 eurocent voor de snelweg tot 12 cent in de binnenstad van Eindhoven. In de spits zijn de tarieven hoger.
Het kastje registreert via gps-signalen nauwkeurig waar de weggebruiker zich bevindt. In een ritje in de omgeving van de technologiecampus zijn dat algauw meer dan negentig registratiepunten. Dit moet voorkomen dat de verkeerde weg in het systeem wordt opgeslagen.
Op het scherm van het kastje staat nu veel informatie, maar Geraets verwacht dat dit zal worden teruggebracht om de bestuurder niet te veel af te leiden.
Een telefoniesignaal stuurt de informatie naar een centraal systeem, dat de autorit afrekent. Om inbreuk op de privacy te voorkomen, krijgt de overheid niet te zien waar de auto heeft gereden. Bang voor een kraak van het systeem is NXP niet.
Wat kost het kastje? Volgens NXP zo’n 100 euro, een bedrag dat de overheid zal betalen.