Gadget niet alleen speeltje van de man
De wereld van snelle mobiele telefoons, kleine laptops en moderne navigatieapparatuur is het domein van de man. Gadgets zijn speelgoed voor echte boys. Tenminste, zo lijkt het. Fabrikanten van consumentenelektronica hebben ook oog voor de wensen van de vrouw. En dat doen ze niet door een roze variant van een mannenproduct te maken.
De aandacht van gadgetproducenten voor de vrouw is niet onterecht. Uit recent onderzoek van het Amerikaanse marktonderzoekbureau NDP Group bleek dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor 40 procent van alle uitgaven aan consumentenelektronica.Wel spenderen mannen meer aan gadgets, gemiddeld per jaar 902 dollar (626 euro), becijferde de Amerikaanse Consumer Electronics Association. Vrouwen daarentegen zijn slechts 558 dollar kwijt.
De statistieken laten zien dat vrouwen in meer dan de helft van de gevallen de aankoop doen of er in elk geval invloed op hebben, zei Suzanne Kantra, voormalig redacteur van het magazine Popular Science, vorige week in een reactie op de cijfers.
Mike Reddy, technologie-expert van de universiteit van Wales, constateerde eind juli hetzelfde in de Engelse krant Western Mail. „Consumentenelektronica zijn geen boytoy meer. Ook vrouwen van alle leeftijden willen gadgets hebben, die het leven makkelijker maken. Het meest succesvolle bedrijf is niet per se het bedrijf dat een gadget uitvindt, maar dat het significant beter kan maken dan de rest.”
En dat proberen tal van fabrikanten te doen om zo het vrouwelijke publiek voor zich te winnen. Een greep uit de vrouwengadgets.
TomTom White Pearl
Vrouwen kunnen niet kaartlezen. Mannen eigenlijk ook niet. Daarom zijn er navigatiesystemen, waarop je bijna blind kunt varen. Sinds begin juni is er een speciale TomTom voor vrouwen: de White Pearl.
En een pareltje is het. In elk geval aan de buitenkant. De behuizing van het apparaat is wit, versierd met mooie patronen. Een stuk eleganter dan de grijze collega’s.
De White Pearl en de houder kunnen worden opgeborgen in een zijden tasje met trekkoord.
De TomTom voor dames is gebaseerd op de One IQ Routes Europa, maar is meer dan een mannenvariant met een voor vrouwen aantrekkelijk buitenkantje.
De White Pearl beschikt over de gebruikelijke navigatie-eigenschappen, waaronder Advanced Lane Guidance, die gebruikers aanwijst welke rijstrook ze het best kunnen nemen.
Daarnaast heeft de White Pearl een set ”Nuttige plaatsen”, die vooral voor vrouwen interessant is. Zo is er de categorie ”Places to be seen”, maar kan de gebruiker ook kiezen uit ”Shop ’til you drop” en ”Everyday fashion”. Het zijn allemaal winkels –van modezaken tot interieurzaken– maar ook restaurants, cafés en lunchrooms.
„We hebben dit apparaat speciaal aantrekkelijk gemaakt voor vrouwen door de navigatie-eigenschappen te combineren met een beetje fun, exclusiviteit en stijl”, zegt Corinne Vigreux, managing director bij TomTom. „Vrouwen vormen een belangrijk marktsegment dat in het verleden op grote schaal genegeerd is door fabrikanten van consumentenelektronica.”
De speciale editie wordt in een beperkt aantal geselecteerde winkels verkocht, waaronder Dixons en Wehkamp, en kost 199 euro.
Samsung Allure S
Ladyphones zijn geen noviteit meer. Veel telefoonfabrikanten houden rekening met de wensen van de vrouw. Samsung heeft zelfs een hele lijn mobiele telefoons voor dames. Een van de nieuwste is de Allure S.
Samsung bracht twee varianten van de Allure S op de markt: een zwarte en een roze. Op het eerste gezicht ziet het zwarte toestel er heel normaal uit. Toch is het dat niet.
Bij het openschuiven van het scherm komt een glimmend toetsenbord met bijzondere lijnen tevoorschijn. Op de achterkant van het toestel zit de cameralens omgeven met een kring glimmende ‘pareltjes’. Het toestel heeft een 3,2 megapixelcamera met ledflits.
Ook vanbinnen bezit de Allure S vrouwelijke snufjes. Zo heeft Samsung aan de veiligheid gedacht. Door middel van SOS-berichten kan een telefoongebruiker ouders of vrienden waarschuwen als er iets mis dreigt te gaan.
Bij verlies of diefstal komt het mobiele opsporingsprogramma (uTrack) van pas waarmee verdwenen toestellen kunnen worden teruggevonden. Ook kan de gebruiker een ”fake call”, een nepoproep, instellen voor als een afspraakje niet helemaal naar wens verloopt.
De Allure S weegt 99 gram, heeft een intern geheugen van 50 MB, een muziekspeler en HSDPA/3G-ondersteuning voor snel internet. Het toestel kost los rond de 200 euro. Ook is de Allure S verkrijgbaar met abonnement.
HP-Intellaptops
Hewlett-Packard heeft een wel heel bijzondere serie laptops in ontwikkeling. Tenminste, als de fabrikant alle ideeën van de Russische ontwerpster Nikita Buyanov ook echt in productie neemt.
De Russin ontwierp voor HP zeven verschillende modellen speciaal voor vrouwen.
HP Eco. De Eco is bedoeld voor milieubewuste types. Het model heeft zonnecollectoren en kan barcodes lezen. Verder is het uitgerust met een armband die bloeddruk en polsslag kan opmeten.
HP Make-Up. De laptop is uitgerust met een make-upset, compleet met oogschaduw in verschillende kleuren. Het scherm kan met een druk op de knop in een spiegel worden veranderd.
HP Perfume. De Perfume heeft een ingebouwd reservoir met geuren. De gebruiker kan een geur downloaden van internet en binnen een mum van tijd stoot de Perfume de geur uit. Hetzelfde kan het apparaat met licht.
HP Mama. Met twee bluetoothcamera’s kunnen ouders hun kinderen volgen.
HP Chameleon. Deze HP is een echte kameleon. Z’n kleur verandert mee met de ondergrond.
HP Fitness. De dichtgeklapte Fitness is een weegschaal. De laptop analyseert de weeggegevens en geeft adviezen.
HP Nobag. De Nobag is de meest futuristische van allemaal en speciaal bedoeld voor vrouwen die niet van een tas houden. Het apparaat is voorzien van de nieuwste technische snufjes en is op te vouwen tot zeer klein formaat.