Binnenland

Amsterdamse gaat fluisterboot flink promoten

Geen vieze benzinedampen en gestamp van de motor. In veel natuurgebieden in Nederland is het fluisterbootje allang ingeburgerd, maar op de Amsterdamse grachten is elektrisch varen een nieuw fenomeen.

ANP
17 August 2009 08:55Gewijzigd op 14 November 2020 08:27
AMSTERDAM – Op de Amsterdamse grachten is de fluisterboot een nieuw fenomeen. De gemeente is een offensief begonnen om bootjesbezitters in de hoofdstad over te laten stappen van de pruttelende, stinkende tweetaktmotoren op de milieuvriendelijke, en stille
AMSTERDAM – Op de Amsterdamse grachten is de fluisterboot een nieuw fenomeen. De gemeente is een offensief begonnen om bootjesbezitters in de hoofdstad over te laten stappen van de pruttelende, stinkende tweetaktmotoren op de milieuvriendelijke, en stille

Velen kennen de beelden van grachten vol bootjes in Amsterdam. Van de 12.000 tot 15.000 vaartuigen die de hoofdstad telt, heeft een flink deel een zogeheten tweetaktmotor, aldus Ariadne Doll, projectleider schoner varen bij de Dienst Binnenwaterbeheer van de gemeente Amsterdam. „Die stinken enorm. Als het dan een keer mooi weer is, sluiten inwoners van de binnenstad de ramen maar omdat er zo veel bootjes in de grachten varen.”De gemeente is daarom een offensief begonnen om de Amsterdamse bootjesbezitters op de milieuvriendelijke toer te krijgen. Een oplossing biedt de elektrische motor. In de hoofdstad varen momenteel 25 elektrische rondvaartboten en een ander deel wordt voorzien van roetfilters, waardoor de uitstoot een stuk minder is.

Vijf bedrijven, waaronder Boaty en Sloepdelen, verhuren in totaal vijftig elektrische bootjes. Volgens Doll zijn er inmiddels veel meer geïnteresseerden voor een dergelijke onderneming. Maar eerst moet er voldoende plaats komen in de grachten om de vaartuigen aan te leggen. Een rondvaart door de stad leert dat er bijna geen plekje aan de kant meer vrij is.

Amsterdam heeft momenteel één openbaar oplaadpunt. Uiteindelijk moeten er vijf komen. Het duurt gemiddeld vier tot acht uur om een accu op te laden, waarna de boot weer een dag kan varen.

Liggeld

Inmiddels dringt het elektrisch varen ook door onder particuliere bootjesbezitters in de hoofdstad. Enkele honderden hebben hier al voor gekozen. Zij betalen de helft minder liggeld, vertelt de projectleider. „Mensen leven steeds bewuster en kiezen kwaliteit voor ontspanning. Ze willen niet meer in de rookpluimen varen.”

Is het dan straks afgelopen met de welbekende pruttelbootjes? Dat zal niet zo snel gebeuren, denkt Jeroen Schutter van het programmabureau Luchtkwaliteit. „Maar we moeten mensen wel stimuleren door bijvoorbeeld oplaadpunten aan te leggen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer