Consumentenbond pakt ‘zwijgzame bedrijven’ aan
De Consumentenbond heeft een zwarte lijst opgesteld van zogenoemde zwijgzame bedrijven.
„Deze bedrijven reageren zeer terughoudend op vragen over kinderarbeid, milieuvervuiling en leefomstandigheden van dieren. Sommigen geven zelfs helemaal geen antwoord, die willen we bij het publiek bekendmaken”, aldus een woordvoerster van de bond.
De Consumentenbond is woensdag begonnen met een campagne tegen de zogenoemde zwijgzame bedrijven. De bond vindt wel dat ook het winkelend publiek mondiger moet worden. „Wil je in een winkel kunnen kiezen voor verantwoord gemaakte en veilige producten, dan moet je de bedrijven ook aansporen informatie te verstrekken”, stelt de woordvoerster.
De bond roept consumenten op te beginnen met de supermarkten te bestoken met vragen over de herkomst van het vlees dat zij verkopen en over de leefomstandigheden van de dieren. Zo staat in de zwarte lijst die woensdag op de website van de consumentenorganisatie wordt geplaatst, supermarktketen Dirk van den Broek vermeld, samen met negen andere bedrijven.
De bond heeft besloten de tien bedrijven op de zwarte lijst te plaatsen, nadat zij afgelopen anderhalf jaar onderzoek had gedaan in vier verschillende branches (vlees, kleding, hout en mobiele telefoons). „Die tien gaven zelfs na veelvuldig aandringen bij de directie geen antwoord op onze vragen”, zegt de zegsvrouw van de bond. Alleen door alsnog te antwoorden, kunnen de bedrijven van de lijst afkomen.
Vooral de kledingindustrie bleek weinig genegen vragen van de Consumentenbond over hun productiewijzen te beantwoorden. Acht van de tien bedrijven op de lijst van zwijgzame bedrijven zijn kledingzaken: Hugo Boss, Miss Etam, Inwear, Steps, Vroom & Dreesmann, M&S Mode, Mexx en Hennes & Mauritz. Van de fabrikanten van mobiele telefoons staat Motorola op de zwarte lijst.