„Klant krijgt meer voor duurder dagje uit”
Een dagje uit is het afgelopen anderhalf jaar een stuk duurder geworden, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Diverse pretparken en dierentuinen vragen zich af hoe het CBS aan die cijfers komt.
De prijs voor een dagje dierentuin of een bezoek aan een museum ligt nu 10 procent hoger dan anderhalf jaar geleden.In tien jaar tijd steeg de prijs met 70 procent, aldus het CBS. Voor een bezoek aan een attractiepark moet nu 66 procent meer worden betaald dan tien jaar geleden en een avondje bioscoop of theater is in tien jaar tijd 55 procent duurder geworden. De inflatie steeg in die periode met ruwweg 25 procent.
De grote stijgingen die het CBS berekende komen niet overeen met de bevindingen van directeur Jeff Bertus van de Club van Elf.
Tot de Club van Elf behoort een aantal pretparken, dierentuinen en bedrijven zoals Keukenhof en Madame Tussauds. Prijsstijgingen die de inflatie te boven gaan, accepteert de consument volgens de directeur alleen als daar investeringen in nieuwe attracties tegenover staan.
„Wij meten elke maand de prijs bij de kassa”, zegt CBS-econoom Michiel Vergeer. „We houden rekening met de verschillende prijzen voor verschillende leeftijdsgroepen, abonnementen en jaarkaarten. Maar niet met acties met kortingsbonnen die de bezoeker kan krijgen bij aankopen bij drogist of supermarkt.”
Het CBS kijkt niet naar het waarom van de prijsverhoging, aldus Vergeer. Maar hij voegt daar wel aan toe dat een pretpark of dierentuin van nu niet meer hetzelfde is als die van tien jaar geleden. Zij hebben zich vernieuwd en geïnvesteerd in nieuwe attracties. „Daaraan zit een prijskaartje en dat laten wij zien.”
Het Mauritshuis in Den Haag is inderdaad veel duurder geworden. De entreeprijs is nu 85 procent hoger dan in 1999, aldus een woordvoerster. Wel hebben bezoekers er een gratis audiotour bij gekregen. Kinderen tot twaalf jaar hebben gratis toegang. Het Van Gogh Museum in Amsterdam is sinds 2003 ongeveer 30 procent duurder geworden, laat het desgevraagd weten.
De Efteling, die niet in de Club van Elf zit en naar eigen zeggen met 3,3 miljoen bezoekers in 2008 de grootste attractie van Nederland is, zegt de entreeprijs dit jaar met 1 euro te hebben verhoogd naar 28 euro. Vorig jaar verhoogde het pretpark de toegangsprijs niet.
Ook de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen komt tot andere cijfers dan het CBS. De prijzen zijn in tien jaar tijd met 30 tot 40 procent omhooggegaan, aldus een woordvoerster. Zij wijst erop dat de loonkosten in die periode zijn gestegen. Ook investeerden dierentuinen veel in dierenwelzijn. Bij de vereniging zijn vijftien van de vijftig dierentuinen in Nederland aangesloten.
CBS-econoom Vergeer durft een gesprek met hen over de gemeten prijzen wel aan, verklaart hij in een reactie.