Martinair zet Boeings te koop
Luchtvaartmaatschappij Martinair zet zijn vier Boeing 767-passagiersvliegtuigen in de etalage.
Dat schreef De Telegraaf donderdag. Volgens de krant is met de verkoop enige haast geboden.President-directeur Paul Gregorowitsch van Martinair bevestigde woensdag de voorgenomen verkoop, maar weigerde op details in te gaan. „We gaan ons product sterk verbeteren, onder meer met nieuwe bestemmingen zoals Mombassa in Kenia en Orlando in de Verenigde Staten. Daarbij horen ook de modernste vliegtuigen”, verklaart hij in de krant.
Als overbrugging kan Martinair, 100 procent dochter van KLM, tijdelijk gebruikmaken van Airbus A330/A340-toestellen van Air France-KLM.
Dat komt op deze manier ook van zijn overcapaciteit af. Gregorowitsch bevestigt noch ontkent de uitruil.
Martinair maakte gisteren bekend meer te willen investeren in passagiersvervoer. In het verleden was het vrachtvervoer juist een veilige haven voor Martinair, maar de verlieslatende ondernemer krijgt daar nu juist de grootste klappen.
Nu is het nog zo dat het vrachtvervoer bij Martinair goed is voor driekwart van de omzet, passagiers voor de rest. Martinair wil naar een meer gelijke verdeling groeien, om daarbij minder afhankelijk te worden van één bedrijfsactiviteit. Topman Gregorowitsch zou de verhouding het liefst fiftyfifty zien.
Passagiersvervoer was voor Martinair lange tijd geen prioriteit. „Dat hebben we jarenlang verwaarloosd”, stelt Gregorowitsch. Volgens hem was dat te wijten aan het feit dat de toekomst van Martinair lange tijd ongewis was. Het bedrijf had twee aandeelhouders, waaronder KLM. „Door de onduidelijkheid wilde niemand in Martinair investeren.”
Gregorowitsch ontkent dat hij het passagiersvervoer wil samenvoegen met dat van Transavia.com. Daarover gaan in de sector volgens De Telegraaf sterke geruchten.
Sinds zijn aantreden heeft Gregorowitsch het bedrijf geherstructureerd en voorbereid op aansluiting bij de KLM Groep. De afgelopen twee jaar ging de bezem behoorlijk door de luchtvaartmaatschappij. Zo werd het personeelsbestand met een kwart teruggebracht tot 1840 mensen. Het einde van de reeks reorganisaties lijkt nu in zicht.
De Martinairtopman rekent erop dat het bedrijf door de getroffen maatregelen volgend jaar weer zwarte cijfers zal schrijven.
Naast het betrekken van een nieuw pand met Transavia zal de beoogde samenwerking „miljoenen” aan kostenbesparingen opleveren. Gregorowitsch is van plan in het nieuwe pand naar „alle mogelijkheden” te kijken om een verdere samenwerking met Transavia te bevorderen, aldus de president-directeur.
De afgelopen tijd is er al enorm veel veranderd bij Martinair. Wie met de maatschappij vliegt, ziet pas in het vliegtuig de eerste dames in het rood. De incheckbalies worden bemand door KLM’ers. Ook de wijn aan boord –waar overigens in de economyclass tegenwoordig voor betaald moet worden– wordt door KLM ingekocht.
De comfortclass, waar passagiers meer beenruimte hebben en wel gratis wijn krijgen, is duurder geworden. En sinds kort kunnen passagiers online inchecken bij Martinair. „Op dat gebied hebben we al heel wat geleerd van onze collega’s in de KLM Groep.”