Economie

Sligro ziet markt verder verslechteren

VEGHEL (ANP) – Groothandel en supermarktconcern Sligro Food Group verwacht een zware tweede helft van het jaar. Het concern ziet de markt voor zowel de groothandel als de supermarktbranche verslechteren, maar denkt wel dat het bedrijf in staat is beter dan de markt te presteren. Met name de groothandelstak gaat voor omzetgroei.

16 July 2009 09:58Gewijzigd op 14 November 2020 08:20
Groothandel en supermarktconcern Sligro Food Group heeft goed stand weten te houden in de recessie. Het bedrijf heeft in het eerste halfjaar in lijn met de verwachtingen van analisten gepresteerd, zo bleek donderdag. Foto ANP
Groothandel en supermarktconcern Sligro Food Group heeft goed stand weten te houden in de recessie. Het bedrijf heeft in het eerste halfjaar in lijn met de verwachtingen van analisten gepresteerd, zo bleek donderdag. Foto ANP

Sligro presenteerde donderdag de halfjaarcijfers. De omzet kwam uit op 1,09 miljard euro tegen 1,07 miljard euro in de eerste zes maanden van 2008. Het bedrijfsresultaat bedroeg 36 miljoen euro, 13,2 procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep hield Sligro 27 miljoen euro over tegen 29 miljoen euro in 2008.Sligro onthield zich donderdag van een concrete financiële verwachting voor de rest van het jaar. „De toon voor het tweede halfjaar klinkt vrij negatief”, aldus een analist die niet bij naam genoemd wil worden. Het aandeel bungelde aan het begin van de middag onderaan de lokale index voor kleine fondsen, met een koersverlies van 2 procent.

Sligro overtreft de markt ruimschoots met zijn groothandelstak. Dat komt volgens het bedrijf door de goede kwaliteit van dienstverlening en de kracht van de formule.

Sligro houdt de ogen open om mogelijk in problemen geraakte branchegenoten te kunnen overnemen. De marktleider van groothandels in Nederland denkt dat zich als gevolg van de druk op de markt overnamekansen zullen voordoen.
Sligro heeft in het eerste halfjaar al kunnen profiteren van de druk die concurrenten voelen. De levering aan benzinestations nam toe doordat concurrentie wegviel.

Maar de zogenoemde ’out of home–markt’ staat onder druk. Consumenten geven beduidend minder uit in café’s en restaurants als gevolg van de crisis. „De gekkigheid is er een beetje af. Consumenten zijn behoudend”, aldus topman Koen Slippens. Consumenten willen echt waarde voor geld. Bovendien signaleert Sligro dat duurzaam ondernemen met verantwoorde voeding een blijvende trend is.

Sligro zou overnames tot zeker 100 miljoen euro kunnen doen zonder in grote financiële problemen te komen. De mogelijke aankopen zouden met name gericht zijn op versterking van de groothandelsdivisie. De aankoop van enkele individuele supermarkten sluit Sligro niet uit, maar de focus ligt de komende tijd op de reorganisatie van de supermarktdivisie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer