Reclamecampagne bij VU omstreden
Een reclamecampagne van de faculteit aard- en levenswetenschappen (ALW) van de Vrije Universiteit (VU) heeft bij de eigen academie kritiek opgeroepen.
Drie posters met halfnaakte jongeren moeten studenten overhalen om biologie, gezondheidswetenschappen en medische wetenschappen te gaan studeren.
Hoofd communicatie Celia Noordegraaf is echter niet blij met de sexy posters. „De vorm van de reclame moet wel passen bij de inhoud van de universiteit”, zo verklaart ze in het VU-orgaan Ad Valvas. „We gaan de universiteit niet met bloot verkopen. Zo sexy is de VU nu ook weer niet.”
De affiches tonen een vrijend paartje, een vrouw met een diep ingesneden bikini en een man met een ontbloot bovenlijf. Voorlichter B. Andeweg van de ALW-faculteit zegt dat het een reclame „met een knipoog is.” Hij vindt de campagne wel kunnen. „Ik vind die posters heel erg VU.” Andere faculteiten beginnen ook met een nieuwe campagne, maar zullen het voorbeeld van hun collega-faculteit niet volgen.
De VU zelf begint op 12 april een nieuwe voorlichtingscampagne. Die moet de reclame met een leesplankje, waarmee de VU haar voortbestaan redde, vervangen. Met die campagne werd het imago van de universiteit weer opgepoetst.