NVJ: heffing prima voor bewustwording lezer
AMSTERDAM (ANP) – Het invoeren van een ’internetheffing’ is een prima middel om het publiek ervan te doordringen dat nieuwsmaken geld kost. Dat zei secretaris Thomas Bruning van de journalistenvereniging NVJ dinsdag in een reactie op het rapport van de commissie–Brinkman over de toekomst van de media. De commissie wil de internetabonnementen van Nederlandse huishoudens met enkele euro’s per jaar belasten, wat 20 miljoen euro kan opleveren.
De NVJ vindt die bewustwording hoognodig, gezien de dalende oplagecijfers van gedrukte kranten en de toenemende inzet van internet bij het verspreiden van nieuws. Bruning hoopt dat minister Plasterk snel en concreet met die internetheffing aan de slag gaat.Wel ziet Bruning graag meer aandacht voor de auteursrechtelijke positie van journalisten, juist met het oog op die oncontroleerbare en wijde verspreiding van teksten via internet. „Misschien een soort BumaStemra–achtige variant. Die moet de beloning regelen van de geleverde prestatie op internet".
Bruning noemt het rapport op een flink aantal punten een hart onder de riem. „Er is veel aandacht voor de moeilijke positie van de journalistiek, daar zijn we blij mee. Ook geeft de commissie concrete aanbevelingen waar we iets mee kunnen, zoals de oprichting van een gezamenlijk distributiebedrijf voor alle kranten".
De NVJ zet vraagtekens bij de oproep tot meer samenwerking tussen omroepen en dagbladen. „Dat klinkt goed, maar er wordt niet goed aangegeven hoe dat moet".