Doppers flink in beweging
Een aantal besluiten op de deze week afgesloten synode van de Gereformeerde Kerke in Suid-Afrika (GKSA) maakte duidelijk dat de Doppers, zoals de leden van deze kerken worden genoemd, met toenemende verdeeldheid te maken krijgen. Er wordt veel onrust verwacht, waarbij een scheuring niet uitgesloten kan worden.
Tijdens besprekingen, afgelopen woensdag en donderdag, over verschillende kritische agendapunten werd duidelijk niet meer naar elkaar geluisterd. Argumenten met veel bewijsmateriaal en vele vragen bleven onbeantwoord. Belangrijke besluiten werden genomen zonder dat er gelegenheid was argumenten af te wegen, na te denken of door te praten. Dat was voor velen ook niet nodig, want het bleek dat ze bereid waren zaken op de spits te drijven.
Het voornaamste besluit was om de vrouw in het ambt van diaken toe te laten, hoewel het aan elke kerk overgelaten zal worden om het besluit toe te passen. Veel leden wilden verder gaan en de vrouw tot alle ambten toelaten. Maar er werd besloten liever eerst verdere studie te doen en besluiten hierover aan de volgende synode, in 2006, over te laten.
Uit de besprekingen werd duidelijk dat een van de voornaamste redenen waarom men liever geen besluit nam om alle ambten voor de vrouw open te stellen, de mogelijke onrust in de kerken was. Veel sprekers zagen echter geen principiële verschillen tussen het ambt van diaken en de andere ambten.
Ook bij een tweede zaak, het aanvaarden van een nieuwe psalmberijming, besloot de synode de vele argumenten daartegen naast zich neer te leggen. Deze psalmberijming, genoemd de Cloete-berijming, grotendeels opgesteld door de dichter T. T. Cloete, zal nu naast de oude berijming, de zogenaamde Totius-berijming, door de kerken gebruikt kunnen worden. Kritiek tegen de Cloete-berijming draait vooral om het weglaten van het messiaanse karakter uit een aantal psalmen en het beklemtonen van de „liefde” tegenover Gods wraak. Ook wordt aangevoerd dat de kwaliteit van de nieuwe berijming veel te wensen overlaat.
Een andere zaak die in de Dopperkerken erg veel polemiek uitlokte, is het drinken van de avondmaalwijn niet uit bekers, maar uit ”kelkies”, kleine glaasjes. Het gebruik van deze glaasjes werd drie jaar geleden goedgekeurd, maar op zo’n inconsequente manier dat nu een aantal appèls op tafel lag. Een alternatief besluit werd echter niet genomen, omdat er geen tijd meer voor was. Dus is de kans groot dat de zaak gedurende de volgende drie jaar in de lucht zal blijven hangen. Meer dan honderd kerken hebben de ”kelkies” al een paar jaar in gebruik en verschillende afgevaardigden lieten duidelijk blijken dat een besluit van de synode geen zin zou hebben. Het gebruik van ”kelkies” is ingeburgerd en geen besluit van de synode zou dat kunnen omkeren.
Over het besluit van de vrijgemaakte synode van Zuidhorn, vorig jaar, om nog te wachten met het aangaan van een zusterkerkrelatie met de Doppers, was de synode niet erg te spreken.
De Doppersynode besloot wel om de correspondentie met de Christian Reformed Church in Noord-Amerika te bevriezen totdat er meer duidelijkheid is over hun visie op de Bijbel en homoseksuelen in de ambten. De synode besloot in ruil daarvoor een correspondentieband aan te gaan met de United Reformed Churches in Noord-Amerika, een groep kerken die zich afscheidde van de Christian Reformed Church, onder andere vanwege de toelating van de vrouw tot het ambt.
Maar ds. R. Sikkema van de United Reformed Churches liet op de Doppersynode duidelijk blijken dat als het ambt van diaken voor vrouwen opengesteld wordt, zijn kerken geen belangstelling voor correspondentie met de Doppers hebben.
De Dopperkerken willen graag lid worden van de ICRC (International Conference of Reformed Churches), waartoe de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de Christelijke Gereformeerde Kerken ook behoren. Of dat nog mogelijk is, met de vrouw in het diakenambt, is een grote vraag geworden.