Arbiter gezocht voor IJzeren Rijn
Nederland en België hebben zich erbij neergelegd dat ze niet tot overeenstemming kunnen komen over de hernieuwde ingebruikname van de IJzeren Rijn.
Beide landen gaan nu samen op zoek naar een manier om het geschil te beslechten over de verroeste spoorlijn van Antwerpen, via Nederlands Limburg, naar het Duitse Roergebied.
Dat is het resultaat van de onderhandelingen van ambtelijke delegaties vrijdag. Internationale juristen bekijken nu of het Europese Hof van Justitie, het Internationaal Gerechtshof in Den Haag of een andere instantie het best voor scheidsrechter kan spelen in de ruzie over de kosten van het Nederlandse deel van de IJzeren Rijn.
België wil zo snel mogelijk gebruik gaan maken van het spoor door Nederland en beroept zich daarbij op verdragen uit het verre verleden waarin het recht op een verbinding door Limburg is geregeld. Nederland ging schoorvoetend akkoord, maar eist wel dat er een tunnel onder natuurgebied De Meinweg komt en dat de lijn om de bebouwde kom van Roermond wordt heen gelegd. België vindt dat overdreven en wil de door Nederland berekende 530 miljoen euro aan kosten niet bijdragen.