Economie

DSB wil claims per individu bekijken

DSB Bank wil vorige maand ingediende klachten over hypotheek­producten individueel behandelen. Het bedrijf van zakenman Dirk Scheringa ziet niets in een collectieve afwikkeling.

Redactie economie
12 June 2009 21:27Gewijzigd op 14 November 2020 08:07
WOGNUM – DSB Bank wil vorige maand ingediende klachten over hypotheek­producten individueel behandelen. Het bedrijf van zakenman Dirk Scheringa ziet niets in een collectieve afwikkeling. Foto ANP
WOGNUM – DSB Bank wil vorige maand ingediende klachten over hypotheek­producten individueel behandelen. Het bedrijf van zakenman Dirk Scheringa ziet niets in een collectieve afwikkeling. Foto ANP

Dat maakte DSB Bank vrijdag bekend.Vorige maand legde de Stichting Hypotheekleed een collectieve claim neer bij DSB Bank. De bank zou huiseigenaren hebben gedupeerd met veel te dure hypotheken. Volgens de stichting zijn de leningen in sommige gevallen zo hoog dat het voor de klanten van DSB Bank onmogelijk is deze af te lossen. Bij de stichting hebben zich 350 gedupeerden aangesloten.

DSB Bank stelt dat collectieve behandeling volledig voorbijgaat aan de individuele belangen van de klant. „Elk dossier staat op zich, omdat iedere klant een eigen profiel en achtergrond heeft en klachten verschillen”, aldus DSB Bank in een verklaring. De bank zegt in totaal 135 klachten te hebben ontvangen, waarvan 100 van Hypotheekleed en 35 van het tv-programma Tros Radar. Bij nader inzien zou er bij twaalf klanten toch geen klacht zijn. Zeven klanten willen geen contact met DSB, aldus de bank.

Half mei heeft DSB Bank al de klanten een voorstel gedaan. Als de klant daarmee niet tevreden is, verwijst de bank de klant door naar het Klachteninstituut Financiële dienstverlening (Kifid). De aanbeveling van deze instantie wil DSB Bank onherroepelijk volgen.

Volgens DSB Bank wijst Stichting Hypotheekleed de voorstellen van de bank af.

DSB Bank ligt al veel langer onder vuur, onder andere van Tros Radar. Volgens het tv-programma zijn verschillende DSB-klanten in de financiële problemen gekomen sinds ze met DSB in zee zijn gegaan. Ze hadden aanvankelijk een betaalbare hypotheek bij een andere verstrekker, maar gelokt door agressieve reclames van Frisia, Postkrediet, Becam en lenen.nl zijn ze overgestapt. Radar beschuldigt al deze DSB-krediet­verstrekkers dat ze klanten werven door te adverteren met zeer lage maandlasten. Bij het programma hadden zich diverse consumenten gemeld die er na verloop van tijd achter kwamen dat ze in ruil voor deze lagere lasten een fors hogere hypotheekschuld hadden.

Stichting Hypotheekleed is nog in afwachting van de uitkomst van een onderzoek door de Autoriteit Financiële Markten naar fouten bij leningen die zijn verstrekt door DSB. „Ik verwacht dat DSB een boete krijgt van de AFM, want in mijn optiek heeft die de zorgplicht geschonden. Een boete zal het procederen makkelijker maken. De schuldvraag staat dan vast”, aldus initiatiefnemer Bert Oude Middendorp bij het indienen van de claim.

DSB kwam recent ook in het nieuws toen oud-minister van Defensie Frank de Grave al na twee maanden vertrok als de financiële man in de directie van DSB Bank. De bank gaf als reden dat er „onvoldoende match” bestond in de persoonlijke verhoudingen binnen de raad van bestuur.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer