Omzet supermarkt groeit
LEIDSCHENDAM – Ondanks, of misschien wel dankzij, de wereldwijde economische neergang zal de omzet van supermarkten dit jaar met 3 procent stijgen. Dat stelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) donderdag bij de presentatie van het jaarverslag over 2008.
Het CBL heeft verder onderzocht waar klanten van de supermarkt zich aan ergeren. Klanten blijken het vooral vervelend te vinden als een artikel is uitverkocht.Op de tweede plek staan artikelen die uit het assortiment zijn gehaald, gevolgd door de lange rij bij de kassa.
De koepelorganisatie van Nederlandse supermarkten berekende dat de omzetgroei in de eerste vijf maanden van 2009 3,8 procent bedroeg. Al eerder zei het CBL een groei van 3 procent te verwachten, voor het meerendeel dankzij hogere prijzen (2 procent). Marktkenners van ING verwachten een toename van 1,8 procent.
Vorig jaar wisten de supermarkten 6,5 procent meer om te zetten dan in 2007. In totaal ging het om een bedrag van 30,5 miljard euro, een nieuw record. Met name de eerste drie maanden van 2008 realiseerden de supermarkten een grote groei.
Wel signaleert de belangenorganisatie dat de recessie consumenten kritischer maakt. Het huismerk wint aan populariteit en er wordt scherper op aanbiedingen gelet.
Het CBL blijft lobbyen voor handhaving van de zondagsopening. Wanneer supermarkten overal op zondag open mogen zijn, levert dit volgens de supermarktorganisatie 5000 banen en een omzet van 1 miljard euro op jaarbasis op. CBL-voorzitter Klaas van den Doel noemt het onbegrijpelijk dat het kabinet de koopzondag wil afschaffen, terwijl andere punten uit het regeerakkoord worden bijgesteld.
Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2009 van EMI Business School blijkt volgens het CBL dat 4 miljoen Nederlandse huishoudens een supermarkt in de buurt hebben die op zondag open is. Daarvan zou ongeveer 65 procent gebruikmaken.
Drie van de tien consumenten, onderzocht in het kader van het Consumenten Trends onderzoek door EMI Business School, geeft aan de recessie in de portemonnee te voelen. Toch geeft slechts 8 procent van een groep onderzochte consumenten aan te bezuinigen op boodschappen. Er wordt eerder beknibbeld op uit eten gaan en bezorgmaaltijden.
Het CBL wil zich de komende tijd verder inspannen om pinbetalingen in supermarkten te stimuleren. De winkels zijn gewilde doelwitten voor op contant geld beluste overvallers. Er wordt volop geëxperimenteerd met kassa’s waar alleen gepind kan worden.
Ook blijft de organisatie lobbyen voor handhaving van de zondagsopening. Volgens berekeningen van het CBL levert de opening op zondagen vijfduizend banen op en een omzet van 1 miljard euro op jaarbasis. Het kabinet wil echter af van de openstelling.