Detroit reageert gelaten op doorstart GM
”Keep America rolling, koop Amerikaans”, staat groot op een neonlichtbak bij General Motorsdealer Les Stanford in Dearborn, even buiten Detroit. Bouwvakker Chris Petterson loopt met een grote witte hoed langs de Corvettes die buiten staan uitgestald.
„Het is een trieste dag” zegt hij, maar zijn vertrouwen in GM is onwrikbaar. „De Amerikaanse overheidssteun is voor mij een goeie garantie dat ik geen kat in de zak koop. Ik geloof in Amerika en in zijn producten.”GM heeft maandag uitstel van betaling moeten aanvragen omdat het concern niet meer op eigen benen kan staan. De Amerikaanse autoreus was tot voor kort de grootste autofabrikant ter wereld.
Petterson rijdt al dertig jaar in een bolide uit een de fabrieken van GM. Hij hoopt vandaag zijn slag te slaan. Als het aan de autohandelaar ligt, hoeft Petterson niet verder te kijken. De lichtbak buiten de showroom belooft 10.000 dollar wanneer elders een goedkopere variant te krijgen is: ”Beste prijsgarantie”.
Met een extra kapitaalinjectie van 30 miljard dollar (21 miljard euro) is de Amerikaanse belastingbetaler voor 60 procent eigenaar geworden van General Motors, ooit de economische trots en ruggengraat van het land. Uiteindelijk is het de bedoeling in afgeslankte vorm uit de as te herrijzen: minder dealers, minder automerken, minder werknemers en minder fabrieken.
De Amerikaanse staat Michigan is hard getroffen door de malaise in de auto-industrie. De staat heeft de hoogste werkloosheid van de Verenigde Staten, bijna 13 procent. De helft (zeven) van de fabrieken die GM gaat sluiten of op non-actief zet, staat in Michigan. Zo’n 9000 werknemers verliezen hierdoor hun baan.
Electricien Ron (49) werkt bij GM-trucks in Pontiac en ontving de trieste boodschap gelaten. „Het was verwacht, maar ik hoopte toch op een wonder.” Vanwege zijn staat van dienst maakt de elektricien kans op overplaatsing naar een andere fabriek. „Het is onzeker afwachten”, zegt hij.
De 81-jarige Jack Morgan, die voor Les Stanford auto’s van de ene dealer naar de andere rijdt, weet zeker dat het honderd jaar oude GM toekomst heeft. Zelf zal hij de uitkomst niet meer meemaken, verwacht de Vietnamveteraan. „Maar voor de volgende generatie hoop en bid ik dat General Motors op de goede weg is.”