Duits optreden voor Opel ergert andere landen
BRUSSEL – Duitsland en andere betrokken EU-landen hebben vrijdag beloofd dat ze de redding en sanering van Opel met elkaar zullen afstemmen. Ministers en andere vertegenwoordigers van de EU-landen hebben dat vrijdag in Brussel afgesproken.
Aanleiding was de ergernis bij veel EU-landen dat de Duitse regering bij de redding van Opel vrijwel alleen optreedt. Vooral de Zweedse en de Vlaamse ministers verbazen zich erover dat ze geen informatie krijgen over de gesprekken. Ze vrezen dat Duitsland alleen de fabrieken in eigen land redt.Opel heeft grote fabrieken in Duitsland, maar bezit ook vestigingen in bijvoorbeeld het Belgische Antwerpen (waar de Astra’s gemaakt worden), in het Poolse Gleiwitz en in het Spaanse Saragossa. In Zweden staan de fabrieken voor Saab, die ook in de redding zijn opgenomen.
Bij het EU-beraad is afgesproken dat bij de eventuele sluiting of redding van autofabrieken niet gelet zal worden op de nationaliteit.
De Duitse staatssecretaris Hintze (Economische Zaken) zei dat de Duitse regering zich bij de reddingsgesprekken inzet voor een Europese oplossing. „Wij hebben het initiatief genomen, omdat we in Duitsland zeer sterk betrokken zijn. Maar wat we nu doen, dient heel Europa.”
EU-commissaris Kroes (Concurrentie), die ook bij het beraad was, had al eerder gezegd dat zij het laatste woord heeft over elk reddingsplan waarbij overheidsgeld betrokken is.
Het aandeel General Motors is gisteren op de effectenbeurs in New York een ”pennystock” geworden. De beurskoers van de Amerikaanse autofabrikant maakte een duikeling van meer dan 20 procent. Een aandeel ging daarmee voor 89 dollarcent van de hand.
Aandelen worden pennystocks genoemd wanneer ze minder dan 1 dollar kosten. De aandelen van GM zijn waarschijnlijk niets meer waard als het bedrijf failliet gaat. Vorig jaar juni kostte een aandeel GM nog ruim 18 dollar.
.