Pinkstershows vuurdoop voor sloopregeling
Wie zijn oude auto beu is en er weinig meer voor kan vangen op de tweedehandsmarkt kan vanaf vrijdag gebruikmaken van de sloopregeling voor oude auto’s. De regeling gaat in net voor het pinksterweekeinde, wanneer veel autobedrijven traditioneel een autoshow houden.
Vrijdagmorgen ontving minister Cramer (Milieu) de eerste klanten die gebruik gaan maken van de Nationale Sloopregeling bij een autobedrijf in Den Haag.Met de regeling hoopt het kabinet de autobranche een extra impuls te geven. Daarnaast komt de subsidie komt het milieu ten goede.
Wat moet je nou doen als je gebruik wilt maken van de regeling? „Eerst kijken of de auto in aanmerking komt”, aldus een woordvoerder van de RAI. Een auto moet van voor een bepaald bouwjaar zijn, voor benzineauto’s gelden andere regels dan voor dieseltjes en voor bestelwagens zijn weer andere regels. „Gewoon de kentekencheck doen op de website nationalesloopregeling.nl”, adviseert de RAI. „Die geeft meteen antwoord.”
Vervolgens moet de consument gaan kijken wat voor auto hij graag zou willen hebben en of die voldoet aan de eisen voor de regeling. Die zijn in dit geval een stuk simpeler. De nieuwe auto moet na 2001 gebouwd zijn. Wanneer het een diesel is, moet er in de fabriek een roetfilter op zijn gezet.
De rest van het werk is eigenlijk aan de dealer. „Die stelt een koopcontract op waarin de premie als korting wordt opgenomen”, verduidelijkt de RAI. De dealer is ook verantwoordelijk voor het afvoeren van de oude auto.
Deelnemende autoverkopers zijn te herkennen aan een sticker met ”erkend participant”.
De sloopregeling is een initiatief van het ministerie van VROM in samenwerking met verschillende organisaties uit de autobranche. Consumenten krijgen een subsidie van 750, 1000 of 1700 euro als zij hun oude auto naar de sloop brengen en deze vervangen voor een nieuwer en schoner exemplaar.
Om de regeling bij het grote publiek bekend te maken, begon vandaag een grote mediacampagne. Er komen advertenties in de landelijke kranten en spotjes op regionale radiostations. Verder wordt er geld gestoken in banners op internetsites en kleine billboards in openbare gelegenheden, zoals parkeergarages.
Bovag, de brancheorganisatie voor autobedrijven, verwacht veel van de sloopregeling. „Duizenden autodealers doen mee. De website waarop informatie staat over de regeling is inmiddels al ruim 80.000 keer bezocht”, aldus directeur Koos Burgman.
Met een subsidiepot van 85 miljoen euro kunnen in totaal zo’n 80.000 mensen gebruikmaken van de regeling, rekent de Bovagdirecteur voor.
Via autodealers verwisselen jaarlijks ongeveer 850.000 auto’s van eigenaar. Hoe lang het duurt voordat de subsidiepot leeg is, vindt de directeur moeilijk in te schatten. „Het is natuurlijk wel een eenmalig aanbod. En op is op. Je hebt daarom kans dat mensen zich vrij snel zullen melden, omdat ze bang zijn dat ze straks niet meer van de regeling gebruik kunnen maken.”
De branche hoopt dat het geld snel op is. Dan zal zowel de overheid als de branche er nog enkele tientallen miljoenen in steken. Dealers kunnen dagelijks op de site zien hoe het met het potje staat.
Veel autodealers grijpen de sloopregeling aan om klanten extra voordelen te bieden. Door prijsacties kan het voordeel van consumenten bij de aanschaf van een auto daarmee nog hoger uitvallen, tot duizenden euro’s. Burgman: „Ik ben niet bang dat autodealers het voordeeltje voor klanten zullen meenemen in de verkoopprijs. De concurrentie is zo scherp.”