„Microsoft komt snel met zoekmachine”
Het Amerikaanse softwareconcern Microsoft gaat met een nieuwe internetzoekmachine proberen om de dominantie van Google aan te pakken.
Volgens The Wall Street Journal laat het bedrijf zijn jongste wapen naar verwachting volgende week voor het eerst publiekelijk zien op een technologieconferentie in Californië.De Amerikaanse zakenkrant organiseert deze bijeenkomst.
Microsoft test al enkele maanden de zoekmachine, die de codenaam Kumo heeft.
Het concern hoopt zich van de concurrentie te onderscheiden door zoekresultaten beter te groeperen.
Internetgebruikers hoeven daardoor minder door te klikken naar andere websites, zo is de verwachting.
Microsoft heeft met zijn huidige zoekmachine een grote achterstand op Google.
In de Verenigde Staten heeft het volgens onderzoeksbureau comScore nog maar een marktaandeel van 8 procent, Google heeft bijna twee derde van de markt in handen. Yahoo! is goed voor 20 procent.
In Europa zijn de marktaandelen van Microsoft en Yahoo! nog lager.
Afgelopen weekeinde stond een nieuwe concurrent van Google op: Wolfram Alpha. Deze zoekmachine, ontwikkeld door de wiskundige Stephen Wolfram, profileert zich meer als een database vol met kennis.
Wolfram Alpha wil antwoorden geven in plaats van mensen door te verwijzen naar internetpagina’s.