Politiek

Geen apart loket tegen bureaucratie

DEN HAAG – Een apart loket voor burgers die zijn vastgelopen tussen overheidsorganisaties is niet nodig.
Dat oordeelde de ministerraad woensdag op advies van minister Ter Horst en staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

Redactie politiek
20 May 2009 15:20Gewijzigd op 14 November 2020 07:57
DEN HAAG - Het kabinet richt geen apart loket op voor burgers die vastlopen in de bureaucratie van verschillende overheidsorganisaties. De ministersploeg wil zich in eerste instantie richten op het voorkomen van klachten en problemen door bureaucratie. Fo
DEN HAAG - Het kabinet richt geen apart loket op voor burgers die vastlopen in de bureaucratie van verschillende overheidsorganisaties. De ministersploeg wil zich in eerste instantie richten op het voorkomen van klachten en problemen door bureaucratie. Fo

Het oprichten van een dergelijk loket was een aanbeveling uit het jaarverslag over 2008 van de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer.Volgens het kabinet heeft de burger nu al voldoende voorzieningen ter beschikking om haar klachten te uiten, zoals het eerstelijns klachtrecht bij overheidsorganisaties, het meldpunt id-fraude en het BurgerServiceNummer-punt.

Om te voorkomen dat de burger verstrikt raakt in een bureaucratisch web is een cultuurverandering nodig in het openbaar bestuur. Er moeten minder regels komen en minder juridische procedures. Dat zei de Nationale Ombudsman eerder op de dag in een debat met de Tweede Kamer over het jaarverslag over 2008, ”De burger in de ketens.”

Vooral de structuur van de jeugdzorg, met naast elkaar bestaande publieke en commerciële stichtingen, is de Kamer een doorn in het oog. Enkele partijen willen daarom een parlementaire enquête starten. De Nationale Ombudsman wilde zich daar niet over uit laten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer