Economie

Historische krimp leasewagenpark

De omvang van het Nederlandse leasewagenpark is in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst gekrompen na jaren van groei. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), die een marktaandeel van 92 procent heeft.

Redactie economie
15 May 2009 08:14Gewijzigd op 14 November 2020 07:55
De VW Passat blijft een populaire leaseauto. foto EPA
De VW Passat blijft een populaire leaseauto. foto EPA

Het aantal leaseauto’s daalde in het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met het laatste kwartaal van vorig jaar licht, met 176 stuks tot 523.868. Ook het aantal leasebestelauto’s nam licht af, met 0,1 procent tot 130.784 voertuigen. „Daarmee kunnen we aannemen dat de ontwikkeling van het Nederlandse leasepark een duidelijke pas op de plaats maakt”, aldus VNA-directeur Renate Hemerik.In het eerste kwartaal van dit jaar kochten leasemaatschappijen bijna 11 procent minder nieuwe auto’s dan in het eerste kwartaal van 2008. Dat zou komen omdat bedrijven ervoor kiezen leasewagens langer door te laten rijden. Het eerste kwartaal is bij uitstek de periode waarin auto’s aan de vloot worden toegevoegd.

Hemerik vindt de cijfers over de afgelopen periode niet alarmerend, maar is wel bezorgd om de resultaten in de rest van het jaar. „De autoleasebranche is een conjunctuurvolger die met vertraging reageert op de economische ontwikkelingen. Ik kan een krimp van de leasemarkt later dit jaar dus niet uitsluiten”, aldus Hemerik. De stagnerende occasionmarkt drukt volgens haar nog steeds op de restwaarden van voormalige leaseauto’s. Ook hebben de leasebedrijven veel last van de hoge financieringskosten voor auto’s.

Leasemaatschappijen investeren volgens VNA jaarlijks zo’n 5,5 miljard euro in nieuwe auto’s. Dat komt neer op ruim 30 procent van de nieuw­verkopen. Auto’s van de zaak zijn verantwoordelijk voor eenzelfde percentage van alle binnenlandse voertuigkilometers.

Uit cijfers van branchevereniging ACEA bleek gisteren verder dat de Europese verkoop van nieuwe personenauto’s in april met 12,3 procent is gedaald in vergelijking met april vorig jaar. In totaal werden ruim 1,2 miljoen auto’s verkocht. Het is de twaalfde achtereenvolgende maand dat de verkopen dalen.

In Nederland werden in april 30.468 nieuwe auto’s verkocht, 27, 9 procent minder dan een jaar eerder. In Ierland zakte de verkoop in april met 66 procent in en in IJsland zelfs met 88,4 procent.

Geplaagd door de markt­omstandigheden maakte de noodlijdende Amerikaanse autofabrikant Chrysler gisteren bekend de faillissementsrechter te hebben gevraagd 789 dealers te sluiten. Dat is bijna een kwart van de verkooppunten die het noodlijdende concern in de Verenigde Staten heeft.

Chrysler, dat formeel faillissement heeft aangevraagd en daarna met hulp van Fiat een doorstart hoopt te maken, denkt dat die meer kans op succes heeft wanneer de bezem door het aantal dealers wordt gehaald. Het heeft er nu bijna 3200 in de Verenigde Staten. Het grote dealernetwerk kost Chrysler geld. Het wil daarom een efficiënter distributiesysteem.

Autoproducent Ford meldde gisteren geen leningen van de staat nodig te hebben om de economische problemen te boven te komen. Het ligt goed op schema om in 2011 weer winstgevend te zijn, zei topman Alan Mulally. Hij zei erop te vertrouwen dat de autoproducent als een stabiel, winstgevend concern uit het dal zal komen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer