Buitenland

Belgen nemen deel hsl–traject in gebruik

ANTWERPEN (ANP) – Op het Belgische deel van het hsl–traject, dat al jarenlang ongebruikt klaarligt, rijden over een maand de eerste treinen. Het Belgische spoorbedrijf NMBS laat elk uur een trein pendelen tussen Antwerpen en het splinternieuwe station Noorderkempen bij Brecht, zo’n tien kilometer van de Nederlandse grens.

De Belgische NMBS heeft namelijk als eerste spoorbedrijf in Europa de noodzakelijke Europese spoorbeveiliging ERTMS in haar treinen kunnen bouwen, meldde topman Marc Descheemaecker maandag.

11 May 2009 15:11Gewijzigd op 14 November 2020 07:53

De 125 kilometer lange hsl–spoorlijn tussen Nederland en België is sinds de bouw in 2007 ongebruikt. Een van de redenen is dat er nog geen locomotieven waren met het nieuwe systeem voor treinbeveiliging. Dat systeem remt treinen vanzelf als de machinist te hard rijdt.In Nederland is eind april het eerste prototype hogesnelheidstrein voor de hsl aangekomen. NS Hispeed, in Nederland de exploitant van de hogesnelheidslijn, gaat de trein afnemen als het tevreden is over de testresultaten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer