„Wij zijn heus geen Big Brother”
Het BKR in Tiel is een begrip in Nederland. Voorkom het kruisje achter je naam, zo is algemeen bekend. Maar dat vrijwel elke volwassen Nederlander er geregistreerd staat, daarvan zijn minder mensen op de hoogte. Privacy is echter gewaarborgd, zegt de nieuwe directeur Peter van den Bosch. „Wij zijn geen Big Brother.”
Het is een interessant moment om voor een organisatie als het BKR aan de slag te gaan. De economische crisis raakt veel mensen direct in de portemonnee, bijvoorbeeld doordat ze hun baan verliezen. In de Verenigde Staten, waar veel mensen te lang op de pof hebben geleefd, is pijnlijk duidelijk geworden waartoe overcreditering kan leiden. Het waren met name de Amerikaanse geldverstrekkers die de wereld meetrokken in een negatieve spiraal.Vooralsnog valt de pijn voor Nederlandse consumenten mee, zegt Van den Bosch. „Wij geven geen percentages. Maar ik kan wel zeggen dat de achterstanden in 2007 en 2008 en de eerste maanden van dit jaar stabiel zijn. Het is niet zo dat grote groepen ineens slechter betalen”, aldus de 50-jarige bestuurder, die sinds begin deze maand bij het BKR aan het roer staat.
Maar dat beeld kan nog wel veranderen, stelt hij. „Bij een verdieping van de recessie kan ieder weldenkend mens concluderen dat veel meer gezinnen in de financiële problemen komen. Dat dit uiteindelijk ook impact zal hebben op het aantal mensen dat zijn leningen kan terugbetalen, lijkt me een heel logische conclusie.” De groep met een achterstand, in de volksmond een A-melding, heeft langer dan drie maanden zijn rekening niet betaald. Het BKR verstrekt geen informatie over om hoeveel mensen het gaat. Maar Van den Bosch spreekt van een „klein percentage.”
Het ‘beruchte’ imago van het BKR is vaak verbonden aan deze kleine groep wanbetalers. Maar in Tiel staan gegevens van 11,2 miljoen Nederlanders in de computer. Want een registratie wordt al verkregen als je een mobieletelefonieabonnement, creditcard of lening hebt. De ruim 11 miljoen ingeschrevenen hebben samen 14,6 miljoen lopende kredieten en 9,3 miljoen afgelopen kredieten op hun naam staan. Dat betekent in beide gevallen een lichte toename ten opzichte van 2007.
Die gegevens zijn goed afgeschermd, stelt de bestuurder. „Intern hebben we Chinese muren, niemand kan erbij. De enige die dat mag is de kredietverstrekker, alleen met toestemming van de klant. Wij zijn geen Big Brother. Met mijn hand op mijn hart kan ik zeggen dat we er alles aan doen om de privacy te waarborgen.”
Van den Bosch legt uit dat er wel eens misverstanden zijn over het BKR. „Dan denken ze: het BKR heeft een oordeel over mij. Maar dat is niet zo. Wij registreren slechts de informatie die tot ons komt van de kredietverstrekker.” Bij goed betalingsgedrag wordt bij een A-melding een H geplaatst, van herstel.
Hoewel het BKR geen oordeel geeft over individuele klanten, deelt hij klantengroepen wel in categorieën op, op basis van hun betaalgedrag uit het verleden. Kredietverstrekkers kunnen deze gegevens opvragen bij het BKR. „Het zijn statistische gegevens op basis waarvan wij inschatten hoe groot de kans is dat een groep betalingsproblemen krijgt”, aldus Van den Bosch. „Maar uiteindelijk maken deelnemers zelf uit of ze geld uitlenen of een abonne-ment verstrekken. Zij weten na-melijk of iemand in vaste dienst is, een spaarrekening heeft of een echtgenote met inkomen.”