Jos van der Kooy
Dé Cavaillé-Coll van Nederland, die staat in Haarlem. Voor velen is het orgel bekend dankzij de opname die Feike Asma maakte van Francks ”Grande Pièce” in het ”Gemeentelijk Concertgebouw”, inmiddels omgedoopt tot ”de Philharmonie”. Sinds die opname van 1974 raakten de overblazende fluiten, diep-sonore tongwerken en zingende prestanten zodanig in verval, dat restauratie nodig was. Na een jaren durende reconstructie door Flentrop was het instrument in 2006 weer speelklaar. Jos van der Kooy, stadsorganist van Haarlem, nam er een cd op.
Enkele standaardwerken uit de Franse orgelliteratuur vormen het eerste deel van het programma: de Toccata van Dubois, ”Pièce héroïque” van Franck en deeltjes uit symfonieën van Widor en Vierne. De concertzaal heeft uiteraard niet de nagalm van een kerk. Van der Kooy heeft daarmee rekening gehouden in zijn registerkeuze. Toch had opname van kleinere stukken die Dubois, Vierne en Franck schreven, wellicht zeker zo gelukkig uitgepakt.Dat in meer kamermuzikale stukken de directe klank wat intiemer kan worden gehouden, blijkt in het blokje Nederlandse werken van Andriessen, De Klerk, De Pauw en Van Westering. Vooral in de ”Inventionen” van Albert de Klerk kan Van der Kooy het brede registerpalet tentoonspreiden. Een goede gedachte om componisten te kiezen die allen een relatie hadden met het Haarlemse orgel!
In ”Cervus” (Psalm 42) van Piet Kee, in 2006 oorspronkelijk voor harmonium gecomponeerd, klinkt ook een niet in het –overigens informatieve– cd-boekje genoemde vrouwenstem. Uitermate spannend en onderhoudend is de geïmproviseerde Suite over volksliederen. ”Komt vrienden in het ronde” is een weerbarstige, delirische dans. In ”Au clair de la lune” gaat de manenschijn vergezeld van rozengeur, opgeroepen door strijkers en fluiten. Drie uitbundig trommelende schuintamboers luiden de cd vrolijk en humoristisch uit.
N.a.v. ”Haarlem – NL – Philharmonie – Jos van der Kooy”; Tuliprecords (TURE 185003); € 18,50.