Economie

Treinreizigers tevreden over NS

Treinreizigers waren in het eerste kwartaal van dit jaar overwegend positief over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen. Ruim driekwart (77 procent) van de klanten gaf een waarderingscijfer van 7 of hoger aan de NS.

ANP
17 April 2009 20:37Gewijzigd op 14 November 2020 07:44
UTRECHT – Treinreizigers waren in het eerste kwartaal van dit jaar overwegend positief over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen. Ruim driekwart (77 procent) van de klanten gaf een waarderingscijfer van 7 of hoger aan de NS. Foto ANP
UTRECHT – Treinreizigers waren in het eerste kwartaal van dit jaar overwegend positief over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen. Ruim driekwart (77 procent) van de klanten gaf een waarderingscijfer van 7 of hoger aan de NS. Foto ANP

In het eerste kwartaal vorig jaar was dit 75 procent. De NS maakte dit vrijdag bekend.De reizigers waren beter te spreken over informatie bij ontregelingen en over de klantgerichtheid van het personeel. Respectievelijk 56 procent en 62 procent gaf hiervoor een 7 of hoger. Dat is in beide gevallen een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ook over sociale veiligheid oordeelden reizigers positiever; 78 procent gaf hiervoor een ruime voldoende of hoger (vorig jaar 77 procent). De tevredenheid van klanten over op tijd rijden (51 procent ruim voldoende), beschikbaarheid van zitplaatsen (75 procent) en reinheid van stations en treinen (56 procent) bleven onveranderd.

In het eerste kwartaal kwam 92 procent van de treinen niet later dan 5 minuten na de aangekondigde tijd aan. Vorig jaar was dat nog 93,8 procent.

De consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV, vinden het niet verwonderlijk dat de klanttevredenheid over de punctualiteit stagneert.

De oorzaak ligt volgens hen niet alleen bij de ontsporing van goederentreinen, ook wordt het treinverkeer nogal eens ontregeld door storingen aan treinen en infrastructuur.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer