Schiphol voorziet meer passagiers
De luchthaven Schiphol is voorzichtig met zijn voorspellingen voor dit jaar. Veel luchtvaartmaatschappijen kampen nog steeds met de naweeën van de terreuraanslagen op 11 september 2001 in de Verenigde Staten en met de huidige economische dip.
Ook de spanningen rond Irak en de verwachtingen over de Nederlandse economie maken een groeiprognose van de luchtvaart onzeker en onvoorspelbaar.
President-directeur G. Cerfontaine van Schiphol Group zei dat maandag tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst. Ondanks de algehele onzekerheid in de luchtvaart gaat de luchthaven dit jaar uit van meer passagiers en vracht. Het aantal passagiers komt dit jaar volgens een voorlopige schatting uit op ongeveer 42 miljoen. De hoeveelheid luchtvracht stijgt naar bijna 1,3 miljoen ton.
Schiphol heeft vorig jaar een recordaantal van 40,7 miljoen passagiers verwerkt. Dat is 3 procent meer dan in 2001. Het vervoer van luchtvracht steeg met 5 procent tot ruim 1.240.000 ton. Ook dat was niet eerder vertoond. In zijn nieuwjaarsspeech vorig jaar ging Cerfontaine nog uit van 37 miljoen passagiers. Naarmate het jaar vorderde, werd duidelijk dat dat aantal aantrok.
Schiphol investeert dit jaar 470 miljoen euro in de uitbreiding en verbetering van voorzieningen op de luchthaven. Het is volgens Cerfontaine belangrijk om te blijven concurreren met andere Europese vliegvelden. Hij denkt dat Schiphol samen met de Rotterdamse haven een belangrijke bijdrage kan leveren aan het economisch herstel in Nederland.
„Maar dan moeten er niet alleen op het gebied van infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling wezenlijke stappen worden gezet, maar ook op sociaal en cultureel terrein.” Daarom moet er volgens Cerfontaine een speciale projectminister komen, die zich bezighoudt met de verdere ontwikkeling van de Randstad als Europese economische regio. Hij vindt dat de nieuwe regering fors moet investeren.
De opbrengst van de geplande beursgang van een deel van de Schiphol-aandelen moet volgens Cerfontaine worden gebruikt voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio rond de luchthaven. Daarbij denkt hij bijvoorbeeld aan omliggende snelwegen en het spoor. Over het bedrag dat de beursgang zal opbrengen, speculeert de topman liever niet. „Maar het is goed het geld te besteden waar het verdiend is. Je ziet dat de ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur afzakken en daar moeten we wat aan doen.”
Bij de Rotterdamse luchthaven gingen de zaken minder voorspoedig. Rotterdam Airport heeft in 2002 15 procent minder passagiers vervoerd dan het jaar daarvoor. Dat maakte de luchthaven maandag bekend. Het totaalaantal vervoerde passagiers bedroeg 706.000.
Directeur R. Wondolleck wijt de dalende cijfers aan de strenge beperkingen die de overheid het vliegveld het afgelopen jaar heeft opgelegd. Zo werd er een limiet gesteld aan het aantal vluchten dat jaarlijks van en naar de luchthaven mag worden uitgevoerd en werden bovendien de openingstijden van Rotterdam Airport beperkt. Daardoor schrapte een aantal luchtvaartmaatschappijen een aantal vluchten.
Wondolleck stelt dat de noodzaak voor dergelijke verregaande beperkingen door technische innovatie en veranderd maatschappelijk inzicht inmiddels allang is achterhaald. De directeur baseert deze uitspraak op het feit dat bijna alle vluchten van en naar Rotterdam tegenwoordig met moderne en daardoor uiterst geluidsarme vliegtuigen worden uitgevoerd. De destijds door de gemeente geëiste maatregelen waren bedoeld om verouderde en lawaaiige vliegtuigtypes van de luchthaven te weren. Deze modellen mogen inmiddels niet meer in het Europese luchtruim vliegen.
De directeur wil daarom met de overheid overleggen over een spoedige versoepeling van de openingstijden en nieuw beleid dat is toegesneden op de vervoersbehoefte van stad en regio Rotterdam. Het Rotterdamse gemeentebestuur heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat daar recent ook al om gevraagd.