Kinderen in actie tegen kunstwerk
Een bushokje in de vorm van een schedel. De kinderen van de Ds. Johannes Bogermanschool in Dordrecht zijn een handtekeningenactie begonnen uit protest tegen het kunstwerk. „Ze vinden het eng. En wij vinden het smakeloos.”
”Alfa en Omega” heten de abri’s waarmee de Rotterdamse kunstenaar Joep van Lieshout geboorte, leven en dood wil uitbeelden. Bij de reformatorische basisschool aan de Maria Montessorilaan staan er twee: een ei en een doodshoofd.Directeur J. Nieuwenhuis kreeg eind vorig jaar een telefoontje van het gemeentebestuur: „Of ik er bezwaar tegen had dat er op de rand van het schoolterrein een bushokje in de vorm van een ei zou komen. Dat leek me niet onoverkomelijk, zeker niet omdat we over een jaar gaan verhuizen. Ik had het fair gevonden als erbij was gezegd dat het ei 4 meter hoog zou worden, dat het deel van een kunstwerk is en dat er pal tegenover de school een schedel zou worden neergezet.”
Met het kolossale ei kan Nieuwenhuis leven. „De schedel vinden we echter monsterachtig en smakeloos, en de jonge kinderen vinden het eng. Het gaat ons een beetje te ver om te eisen dat het wordt weggehaald. De kinderen van groep 6 zijn echter spontaan een actie begonnen. Ze hebben nu bijna honderd handtekeningen en zijn met hulp van hun ouders een brief aan burgemeester Bandell aan het schrijven.”
De kunstenaar heeft aangeboden uitleg over zijn werkstukken te geven. Hij zegt niet te willen provoceren. „Dat nemen we graag aan”, zegt Nieuwenhuis. „Maar we vinden het niet geweldig dat we hier nu een heel jaar tegenaan moeten kijken. Van andere media kreeg ik de vraag: De dood hoort toch bij het leven? ’k Heb geprobeerd uit te leggen dat de dood de laatste vijand is. De plaatsing van het kunstwerk begon op Goede Vrijdag. Alleen als Goede Vrijdag en Pasen voor ons persoonlijk betekenis mogen krijgen, is de dood doorgang tot het eeuwige leven. ’k Heb ze het mooie gedicht ”Levenslied” van Kohlbrugge toegestuurd. Dit kunstwerk vinden we niet de juiste manier om het onderwerp leven en dood onder de aandacht te brengen.”
Een positieve kant ziet de directeur wel aan de kwestie. „Er wordt onder de kinderen nu over leven en dood gepraat.”