Mooi weer opsteker voor super en modezaak
Als de lente aanbreekt, gaat het zonnetje extra schijnen voor de bedrijfsleider van de supermarkt.
De omzet ligt dan ongeveer 5 procent hoger, zegt Joop Holla, directeur onderzoek van GfK, dat voortdurend bijhoudt wat de Nederlanders zoal in hun boodschappenmand stoppen.„Mensen willen zo snel mogelijk genieten van de zon, in hun tuin bijvoorbeeld. Ze willen dan niet veel tijd kwijt zijn aan winkelen. Ze kiezen voor wat wij noemen one-stop-shopping en kopen zo veel mogelijk tegelijkertijd in de supermarkt”, zegt Holla. De groenteboer en de bakker om de hoek zien daardoor hun omzet dalen.
Producten die appelleren aan het mooiweergevoel zijn aardbeiden en asperges. Holla verwacht dat supermarkten die dit weekeinde nadrukkelijk onder de aandacht zullen brengen. „Ook grijpen we meer naar salades en laten we de soepen een keertje staan. De ervaring leert dat als de thermometer 2 graden omhooggaat, de verkoop van het bier toeneemt. En, zeker met Pasen in zicht, zijn we geneigd een bloemetje mee te nemen. De winkelier doet er verstandig aan narcissen goed in het zicht te zetten van de klanten.”
Econoom Michiel Vergeer van het CBS verwacht niet alleen meer drukte op terrassen en in strandtenten, maar ook in de fietsenwinkel en de modezaak. De modewinkels vervangen hun wintercollectie al in februari, maar dan is het toch een beetje wachten op de lentezon. „Dat is het moment voor de kopers om zich te realiseren dat ze er ook dit jaar weer op zijn paasbest uit willen zien.”