Terugkomen of wegblijven
BMW Nederland is in Amsterdam van de partij. Aanvankelijk liet de importeur van het merk het afweten. Vanwege de hoge deelnamekosten, stelt woordvoerder Mark Looienga. „We besloten ons budget in te zetten voor dealerondersteuning.” Toen de AutoRAI de nieuwe opzet presenteerde, ging BMW alsnog overstag. „Vanwege een kostenbesparing van meer dan 50 procent.”
Het merk neemt op de koop toe dat het zich door de indeling in autowerelden niet als geheel kan presenteren. „Het is een experiment. Wij doen er alles aan om herkenbaar te zijn. Alle modellen zijn wit en in elke wereld staan twee BMW’s.”BMW Nederland sluit bij het nieuwe „drempelverlagende” concept aan door colberts en stropdassen thuis te laten. „Elke medewerker draagt een BMW-blauwe broek en een wit overhemd”, aldus Looienga.
Het merk wil vooral het „bij BMW behorende rijplezier” uitstralen. En „het belang van het milieu. Vrijwel alle modellen dragen een groen A-, B- of C-label.” De woordvoerder hoopt dat deelname aan de AutoRAI een positief effect op de verkoop heeft, die tot 25 maart met 16 procent achterblijft ten opzichte van vorig jaar. „De andere opzet genereert nieuw publiek dat gewoonlijk niet zo snel een BMW-showroom binnenstapt.”
Peugeot
Peugeot laat voor het eerst verstek gaan op de AutoRAI. „De nieuwe opzet met belevingswerelden was de belangrijkste reden om af te haken”, aldus Pierrette van Harten, directeur externe betrekkingen van Peugeot Nederland. „Geld speelde geen rol. Bij de vorige AutoRAI had Peugeot al een efficiencyslag gemaakt, waardoor de kosten lager uitvielen.”
Het Franse merk had aanvankelijk een aantal vierkante meters beursvloer gereserveerd om de Peugeotgedachte uit te dragen. „Met de door de beursorganisatie gekozen segmentering kunnen we echter onvoldoende uit de voeten. Onze boodschap zou te veel worden verknipt.”
Het gaat ons om het totaalconcept, waarin emissieverlaging veel aandacht krijgt, legt de directeur uit. „Op de autosalon van Genève, begin deze maand, stonden conceptcars, de complete modellenreeks én hybride uitvoeringen die in 2011 op de markt komen. Het geheel werd met films ondersteund.”
Primeurs als de 308CC en de 206 plus ontbreken dus in Amsterdam. „We brengen ze via eigen campagnes onder de aandacht.” De Peugeotverkopen bleven de eerste twee maanden met bijna 28 procent achter in vergelijking met vorig jaar. Van Harten zet haar hoop mede op de nieuwe modellen. „Die geven de verkoop altijd een impuls.”