Eurlings: Volgend jaar alcoholslot in auto’s
Het alcoholslot voor automobilisten die zijn aangehouden met een flinke slok op, wordt in de loop van 2010 ingevoerd.
Minister Eurlings van Verkeer biedt de Kamer daartoe binnenkort een wetsvoorstel aan. Het kabinet heeft gisteren ingestemd met zijn plannen.De bewindsman wil het aantal verkeersslachtoffers verder terugdringen. Jaarlijks komen naar schatting 200 mensen om bij ongelukken waarbij alcoholgebruik in het spel is. Volgens onderzoek zakt het aantal verkeersdoden met acht tot tien dankzij invoering van het slot.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) denkt zelfs dat 30 tot 35 verkeersdoden minder mogelijk is. Samen met Veilig Verkeer Nederland is de organisatie daarom al lang een groot voorstander van het apparaatje.
Het alcoholslot is een startonderbreker. Het moet zware overtreders een halt toeroepen. Voor ervaren automobilisten ligt de grens op 1,3 promille, voor beginnende is dat 1,0. Voor ‘veelplegers’ is het plafond 0,8.
Om een auto te kunnen starten, moet de bestuurder eerst een blaastest doen. Als die in orde is –als het alcoholpromillage onder de 0,2 promille is– kan de automobilist de weg op. Onderweg moet op willekeurige momenten opnieuw worden geblazen.
„Rijden met alcohol op wordt hierdoor onmogelijk gemaakt”, zei Eurlings gisteren na de ministerraad. Hij verwacht veel meer effect van de maatregel dan van het afpakken van het rijbewijs. „Mensen die dit doen, hebben geen moraal, en gaan ook rijden zonder rijbewijs.”
In de Verenigde Staten, Zweden, Australië en Canada is het alcoholslot al jaren in gebruik. Vorig jaar is in Friesland proefgedraaid met het apparaatje. Daaruit bleek dat er geen technische belemmeringen zijn; ook het gebruik is veilig.
”Alcomobilisten” zitten twee jaar vast aan het slot. Ze moeten het zelf betalen. Dat kost hun 1200 tot 2000 euro.
Als blijkt dat zij hun leven hebben gebeterd –het apparaat registreert de uitkomsten van de blaastests– hoeven ze het slot niet meer te gebruiken. Gaan ze na die tijd toch weer in de fout, dan kan de maatregel telkens met een half jaar worden verlengd. Net zolang tot ze geleerd hebben zonder alcohol de weg op te gaan.
Het alcoholslot werd in 2004 door de SGP op de politieke agenda gezet. Toenmalig minister Peijs van Verkeer was er aanvankelijk niet enthousiast over. Ze achtte het slot „zeer fraudegevoelig.” Op verzoek van SGP’er Van der Staaij liet ze echter een onderzoek doen naar de voordelen van het alcoholslot. De uitkomsten daarvan trokken de bewindsvrouw over de streep om zich alsnog enthousiast in te zetten voor invoering van het alcoholslot.