Economie

„Belast vooral gebruik van auto”

In een nieuw regeerakkoord moet het afschaffen van de BPM (de aanschafbelasting) op nieuwe auto’s worden geregeld. Niet het bezit, maar het gebruik van de auto dient uitgangspunt te zijn als het gaat om extra belastingen.

Redactie economie
20 December 2002 21:54Gewijzigd op 14 November 2020 00:01

Dat zei voorzitter H. van de Coolwijk van de RAI Vereniging vrijdag bij de perspresentatie van de AutoRAI, die voor 7 tot en met 16 februari op de agenda staat. Het thema van de tweejaarlijkse tentoonstelling -”Passion for Cars”- wordt in Den Haag wel heel eenzijdig beleefd, vindt Van de Coolwijk. „De auto wordt vooral gezien als rijdend belastingkantoor.”

Wat de RAI Vereniging betreft is het snel afgelopen met de BPM, goed voor bijna 24 procent van de prijs van een auto. Nederland loopt hiermee „behoorlijk uit de pas” vergeleken met andere Europese landen. „Brusselse initiatieven om de prijzen voor auto’s door concurrentie te verlagen gaan op deze manier aan de consument voorbij.” Van de Coolwijk vraagt een nieuw kabinet te volstaan met BTW-heffing.

Verder wil de RAI Vereniging meedenken over een gebruiksbelasting. „Daarbij kun je kijken naar het ruimtebeslag van een auto, het gewicht, milieucriteria, het moment waarop en de plaats in Nederland waar wordt gereden”, aldus de voorzitter. Ook een „reiskostentarief” is een optie. „Over de kilometerheffing wordt in politiek Den Haag niet meer gesproken. Hoezo, vraag ik me af? Is het probleem van te vaak stilstaan ineens opgelost? Ik dacht het toch niet.”

Van de Coolwijk laakte vrijdag de „pennenstreek” van het kabinet door de premieregeling voor schone en zuinige auto’s. „De auto-industrie betaalt het gelag, want die heeft veel investeringen moeten doen voor onder meer etikettering van auto’s. En ook de consument en het milieu staan in de kou.”

De tentoonstellingsorganisatie verwacht zo’n 500.000 bezoekers op de AutoRAI. In totaal zijn er ruim 160 exposanten, die alle beursgebouwen -ruim 80.000 vierkante meter-gebruiken. „Nederland zal tien dagen in de ban zijn van de auto”, voorspelde Van de Coolwijk. Hoewel „sommige groepen in de samenleving” hun best hebben gedaan de auto af te schilderen als „de bron van alle verkeersellende”, is voor veel anderen de passie voor dat voertuig bepaald niet verdwenen. „Nog steeds gaan in Nederlandse huishoudens de vitrages opzij om te kijken in wat voor een auto de buurman nu weer rijdt.”

AutoRAI-bezoekers krijgen niet alleen tal van -vooral Europese en nationale- autonoviteiten voorgeschoteld, de tentoonstelling biedt ook veel randactiviteiten. Zo is er een Design Plaza, waar het ontwerp van een auto uit de doeken wordt gedaan. Op een 4x4-circuit zullen auto’s met vierwielaandrijving acrobatische toeren uithalen. Op speciale slipmatten demonstreren instructeurs de werking van antiblokkeerremsystemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer