Audi groeit tegen de stroom in
De nettowinst van Audi nam vorig jaar met 30 procent toe. Daardoor was 2008 het beste jaar ooit voor de autoproducent.
Een prachtig resultaat dat menig concurrent jaloers maakt, maar dat ook in schril contrast staat met de terugval in de verkopen met 20 procent in de eerste maanden van dit jaar.Audi heeft vorig jaar voor het dertiende jaar op rij een recordaantal auto’s verkocht. De verkoop steeg met 4,1 procent tot iets meer dan 1 miljoen.
De nettowinst bij Audi nam vorig jaar met 30 procent toe tot 2,2 miljard euro, terwijl de omzet met 1,7 procent steeg naar 34,2 miljard euro.
Het autoconcern profiteerde onder meer van een sterke verkoop in China en Oost-Europa. De autofabrikant uit Ingolstadt viert dit jaar zijn honderdjarige bestaan.
„Wij zijn tegen de trend in gegroeid en staan duidelijk beter in de markt dan de concurrentie’’, aldus bestuursvoorzitter Stadler van het luxe Duitse automerk. Hij verwacht dat 2009 ondanks de crisis met zwarte cijfers wordt afgesloten, zei hij gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers van het dochterbedrijf van Volkswagen.
De autoproducent vreest dat 2009 het moeilijkste jaar ooit kan worden in de geschiedenis van de automobielindustrie. „Wereldwijd zal de autoverkoop tussen de 15 en 20 procent dalen. Bij Audi rekenen we op een vermindering in verkopen van 10 procent”, aldus Stadler. „Dit jaar wordt dus zeker moeilijk. We moeten snel inspelen op veranderingen. Met 57.000 medewerkers kunnen we ons sneller aanpassen dan anderen met het dubbele aantal arbeiders. Ik vergelijk ons graag met een speedboot: sneller en wendbaarder zijn dan de rest, dat is in deze tijd belangrijk.”
Volgens de bestuursvoorzitter van Audi vallen er tot 2011 zeker geen gedwongen ontslagen. „De verkoopval in januari en februari 2009 mag dan tegenvallen, maar we zitten altijd nog gunstiger dan de concurrentie. Bovendien komen er nog een paar sterke maanden aan. We houden dan ook vast aan ons groeiscenario voor een verkoop van 1,5 miljoen auto’s in 2015.”
Audi is niet van plan op ontwikkelingskosten te bezuinigen. Er is bij de autoproducent wel sprake van werktijdverkorting. „De eerste week van werktijdverkorting hebben we al gehad en rond Pasen hebben we opnieuw een week. Het kan, de mensen begrijpen het. Dat komt omdat we de afgelopen jaren veel hebben gedaan om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Ik vertrouw erop dat wij mede daardoor deze moeilijke periode doorkomen. Ook is intern te schuiven met personeel om een verminderde vraag op te vangen. Een deel van de productiemedewerkers wordt dit jaar getraind voor de productie van nieuwe modellen die in 2010 uitkomen, zoals de compacte Audi A1 en Q3.”
De productie van elektrische auto’s is bij Audi voorlopig niet aan de orde. „Om de toekomstige doelstellingen in de verlaging van CO2-uitstoot te halen, mikken we op zuiniger diesels en de introductie van start-stopsystemen op de A3, A4 en de A5 cabriolet, later dit jaar”, aldus de bestuursvoorzitter.
Stadler kondigde verder de eerste van een nieuwe generatie zuinige diesels aan. „Een zescilinder 3.0 TDI-krachtbron die in de Audi A4 niet meer dan 5,3 l/100 km verbruikt. De uitstoot van roet en andere stoffen beantwoordt al aan de Euro-6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt.”