Binnenland

„Commerciële radio moet zich profileren”

De Tweede Kamer stemt in met de toekomst van de commerciële radio, zoals het kabinet die schetst. Staatssecretaris Van Leeuwen (Media) moest daarvoor donderdag wel de toezegging doen dat hij nu snel een commissie gaat benoemen die het „profiel” van vijf zenders gaat inkleuren, en dat de Tweede Kamer nog de kans krijgt zich hierover uit te spreken.

ANP
20 December 2002 09:23Gewijzigd op 14 November 2020 00:01

Per 1 juni is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band. Nu zijn er zeven van zulke stations. Ook de bestaande zenders moeten komen met een bieding om een plaatsje op de FM-band te houden. Vijf van de negen zenders moeten gaan voldoen aan een nog vast te stellen profiel en vier zijn volledig vrij in wat voor programma’s ze gaan uitzenden.

Staatssecretaris Van Leeuwen deed woensdag nog voorstellen over de vijf profielen, maar die vielen zeer slecht bij de Tweede Kamer. De nieuw te vormen commissie gaat zich nu hierover buigen. Zo leeft in de Kamer de wens dat een van de twee voorgestelde popzenders wordt vervangen door een „multiculturele” zender. Dat staat nu dus open.

Als bij de toetsing van de zenders meerdere kandidaten voldoen aan de criteria, wordt een financieel bod doorslaggevend. Sommige stations vreesden dat ze geen droog brood zouden verdienen als ze zich moesten houden een streng profiel, bijvoorbeeld doordat ze een hoog percentage van de zendtijd moeten vullen met klassieke muziek. Die vrees is door de toezegging over de commissie verminderd. Voorzitter Van Linschoten van de Samenwerkende Commerciële Radiostations toonde zich tevreden met de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer.

De herverdeling van de frequenties voor commerciële radio moet uiterlijk 1 juni geregeld zijn. Voor die tijd moeten de zendmasten technisch worden aangepast. Daar houden twee bedrijven zich mee bezig: Broadcast Partners en Nozema. Doordat deze bedrijven elkaar juridisch in de haren vliegen in plaats van samen te werken, dreigt vertraging. Staatssecretaris Wijn van Economische Zaken beloofde de Kamer druk uit te oefenen, maar moest ook erkennen dat hij de bedrijven niet aan een touwtje heeft. Een tweede obstakel zijn de vergunningen die gemeenten moeten verlenen voor het aanpassen van de zendmasten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer