Grote bewondering voor Sifra en Pua
Was Simson een psychopaat? Volgens prof. dr. B. Smalhout wel. De bekende medicus en Telegraafcolumnist was dinsdagavond de gast van museum Sjoel Elburg.
De grote zaal van gemeenschapshuis ’t Huiken puilde met 450 bezoekers uit. Smalhout, die een Joodse vader en een hervormde moeder had, hield een lezing over ”Geneeskunde in de Bijbel”.De columnist betreurt het dat veel mensen tegenwoordig zo weinig van de Bijbel afweten. Tijdens een college bleek dat de studenten zelfs de namen Adam en Eva niet konden thuisbrengen. Een student deed een poging: „Is dat niet de naam van de nieuwste musical van Joop van den Ende?”
Onder narcose
Smalhout toonde zich dinsdagavond uiterst bedreven in de Bijbel, maar zijn uitleg was bepaald niet klassiek. Zo noemde hij Simson een psychopaat. Hij noemde het verliefd worden op een meisje van de vijand abnormaal, evenals zijn bezoek aan een prostituee en zijn omgang met Delila.
Volgens prof. Smalhout heeft deze richter ongeveer vier jaar in de gevangenis gezeten. Dat baseerde hij op diens haargroei, die hij schatte op 50 centimeter. Elke maand een centimeter groei betekent 50 maanden. In die tijd liep hij in de gevangenis in de tredmolen: 2,5 kilometer per uur, 25 kilometer per dag, in totaal 32.000 kilometer.
De schepping van Eva vindt hij „een puur medisch verhaal. Het is de allereerste beschrijving van een borstkasoperatie onder algehele narcose.” Bij de geschiedenis in 2 Koningen 20, waar staat dat een engel 185.000 mensen doodt, denkt de hoogleraar aan cholera. „Er is maar één ziekte waar grote groepen mensen in zo’n korte tijd aan kunnen sterven. Cholera is een ingewandsziekte, waarbij mensen leeglopen, volkomen uitdrogen en een vreselijke dood sterven.”
Het manna in de woestijn was volgens prof. Smalhout een uitscheidingsproduct van insecten, terwijl het kind van de Sunamitische, dat door Elisa opgewekt werd, niet echt dood was. Het ging om een reanimatie. „Elisa was bezig met mond-op-mondbeademing.”
Na de pauze kreeg hij er een vraag over. Hij vermoedde dat het ging om een vorm van diepe bewusteloosheid ten gevolge van een zonnesteek. De jongen zou schijndood zijn. Deze vorm van bewusteloosheid komt ook vandaag nog voor, aldus de hoogleraar.
Voor de genezing van Naäman had hij geen medische verklaring. „Er is misschien een theologische verklaring te geven”, veronderstelde hij. Gebedsgenezing verklaarde hij later niet voor onmogelijk. „Gebed kan zo’n emotionele indruk geven dat het genezing geeft.”
Grote bewondering heeft Smalhout voor de in Exodus 1 genoemde vroedvrouwen Sifra en Pua, die weigerden de Israëlitische kinderen te doden. „Het verhaal geeft een van de mooiste voorbeelden van ethisch besef van mensen die hun beroep uitoefenden op een moreel hoogstaand niveau.”
De aanwezigen namen de gelegenheid te baat om prof. Smalhout ook op andere zaken te bevragen. Zo wist de Telegraaf-columnist nog niet of hij zich zou gaan inzetten voor de pas opgerichte omroepvereniging Wakker Nederland, omdat het erg veel tijd zal kosten.
Over pensioen is de 81-jarige –die dinsdagavond zijn nieuwste boek, ”Portretten uit een bewogen tijd”, signeerde– niet te spreken. „Pensioen wordt ons opgelegd. Het is een vorm van terreur.”
Grote leugen
We hebben in Nederland veel afgoden, aldus Smalhout: geld, seks en vrije tijd. „De mensen zeggen dat werken een straf is en dat je leven pas na je 65e begint. Maar na een prachtige reis met een luxe cruiseschip komen ze in de leegte terecht en valt het allemaal tegen.”
Smalhout: „Ze beseffen niet dat arbeid een zegen is. De bewering dat het een verrukking is om niet meer te werken is een grote leugen.”